Japonia, niegdyś hermetyczna, otworzyła się na świat i niemal od dekady nastawiona jest na intensywny rozwój turystyki zagranicznej, co jest aktywnie wspierane przez rząd. Choć wśród Polaków jest wciąż kierunkiem mało popularnym, to jest dostępna niemal dla wszystkich na wyciągnięcie ręki.
Coraz więcej turystów przyjeżdża do Japonii. W 2017 r. odwiedziło ją 28,7 mln zagranicznych gości, czyli trzy razy więcej niż w ciągu ostatnich pięciu lat, a tymczasem jeszcze w 2007 r. odnotowano przyjazdy na poziomie 8,35 mln osób rocznie. W tym okresie Japonia była jednym z mniej liczących się kierunków podróży w Azji Północno-Wschodniej, a branża turystyczna nie była zainteresowana zagranicznymi gośćmi. W 2012 r. udział Japonii w ogólnej liczbie międzynarodowych turystów przybywających do rejonu Azji i Pacyfiku wynosił 3,6 proc. W ostatnich latach sytuacja ta zaczęła się diametralnie zmieniać. Liczba odwiedzających Japonię w 2016 r. sięgnęła ponad 24 mln, co przekroczyło rekord 19,74 mln ustalony w 2015 r. Warto dodać, że był to czwarty z kolei rekordowy rok, jeśli chodzi o odwiedzających ten kraj zagranicznych gości. Ten trend przekłada się na wzrost wpływów z turystyki. W 2015 r. przekroczyły one 35 mld dolarów, gdy jeszcze w 2014 r. wynosiły 18,9 mld. Dało to Japonii 11. miejsce na świecie.
Pro turystyczna polityka kraju
Taka sytuacja jest w dużej mierze wynikiem intensywnej polityki rządu, który dostrzegł, że branża ta może być potężnym motorem ekonomicznym i podjął intensywne działania nastawione na to, aby Japonia do igrzysk olimpijskich w 2020 r. w Tokio osiągnęła poziom 40 mln turystów rocznie. Tym samym ma się stać krajem „zorientowanym na turystykę”. Co ciekawe, jeszcze w 2008 r. założenia polityki turystycznej tego kraju zakładały zwiększenie liczby przyjazdów międzynarodowych turystów do Japonii do 10 mln w 2010 r. a w 2020 r., do 25 mln. Jak nietrudno zauważyć, założenia sprzed 10 lat są już nieaktualne i zostały przekroczone w 2016 r. Wdrożenie polityki rządu, dotyczącej turystyki zagranicznej zakładało między innymi zwiększenie elastyczności procedur wizowych, zwłaszcza dla obywateli państw grupy ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej), co ułatwiło turystom z Chin, Malezji i Tajlandii odwiedzanie Japoniii. W celu realizacji proturystycznej polityki została powołana Japońska Agencja Turystyki (JTA), jako organ zewnętrzny Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej, Infrastruktury, Transportu i Turya ona między innymi wspierać najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca oraz promować je na świecie, ale także wspierać mniej popularne rejony w rozwoju infrastruktury turystycznej. Do zadań JTA należy także edukacja oraz wspieranie rozwoju przedsiębiorstw turystycznych. Ma to odciążyć największe metropolie kraju, które są najbardziej eksploatowane. Dodatkowo od 1964 r. istnieje Narodowa Japońska Organizacja Turystyczna (JNTO),...