Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych bardziej chroni klienta w zakresie składania reklamacji. Znika termin 30 dni na złożenie reklamacji, a w jego miejsce pojawia termin niesprecyzowany. Z kolei skraca się termin przedawnienia roszczeń z 10 lat na trzy lata.
Ustawa z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych wydłuży okres, w którym klient będzie miał prawo zareklamować usługę lub imprezę turystyczną. Obecnie przysługuje mu na to 30 dni (organizator turystyki ma tyle samo czasu na ustosunkowanie się do reklamacji). Od 1 lipca ten termin nie jest sprecyzowany, wprowadzony jest za to trzyletni termin przedawnienia wszelkich roszczeń, w którym klientowi przysługuje prawo do reklamowania usługi.
Do 30 czerwca
Jeżeli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki, w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi (art. 16b ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, dalej: ustawa). Niezależnie od zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, klient może złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy (art. 16b ust. 3 ustawy). Jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji, złożonej zgodnie z ust. 3, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Tak więc klient korzystający z usług biura podróży w chwili uznania, że organizator imprezy nienależycie wykonuje umowę, ma dwa wyjścia.
Może on złożyć zawiadomienie o wadliwym wykonywaniu umowy w trakcie trwania imprezy turystycznej bądź też, niezależnie od powyższego, może złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Według niektórych przedstawicieli doktryny złożenie zawiadomienia w trakcie trwania usługi stanowi obowiązek klienta, a nie jedynie jego uprawnienie. W razie nieuczynienia mu zadość klient może ponieść negatywne konsekwencje. Po pierwsze, takie zaniechanie może być uznane za przyczyniające się do zwiększenia szkody i jako takie prowadzić do zmniejszenia obowiązku naprawienia szkody stosownie do art. 362 kodeksu cywilnego. Po drugie – może mieć dla klienta negatywne skutki pod względem dowodowym.
Przepisy ustawy o usługach turystycznych w żaden sposób nie wyłączają ogólnej reguły rozkładu ciężaru dowodu, zgodnie z którą ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Dochodzenie roszczeń z reklamacji...