Już po raz 10. zorganizowano konkurs na najlepszy cel turystyczny Europy. Jest więc okazja, by podsumować tę inicjatywę i spojrzeć zarówno na wyniki, jak i na ich wpływ na turystykę.
Konkursy na najlepsze europejskie kierunki, jarmarki bożonarodzeniowe, plaże i najbardziej romantyczne miejsca czy ośrodki narciarskie mają już na Starym Kontynencie swoją rangę. Z roku na rok zwiększa się liczba osób zainteresowanych udziałem w głosowaniu.
Większy ruch
Wszelkie plebiscyty budzą mniejsze lub większe zainteresowanie, jak niemal każda forma rywalizacji. Uczestnicy takich zmagań, a zwłaszcza zwycięzcy, mogą liczyć na adekwatny do znaczenia konkursu efekt promocyjny. W wypadku celów turystycznych ten wzrost popularności ma się przełożyć na zwiększone zainteresowanie ze strony turystów. Organizatorzy konkursu zapewniają, że wyniki przekładają się na „prawdziwe życie”. Jako przykład podawane jest Porto, w którym po zwycięstwie w roku 2017 ruch wzrósł o 16 proc. Zwycięskie miasto z roku 2015 – Bordeaux – miało wzrost liczby turystów o 13 proc. Największe wzrosty łączone ze zwycięstwem w konkursie zanotowały dwa chorwackie miasta Zadar i Zagrzeb. W tym pierwszym mieście, które zastało docenione w roku 2015, wzrost wyniósł 25 proc. Z kolei w wypadku chorwackiej stolicy nagroda dotyczyła najlepszego jarmarku bożonarodzeniowego i wzrost liczby odwiedzin osiągnął aż 41 proc. Tu jednak trzeba pamiętać, że dotyczy to konkretnej imprezy, więc zwykle występuje efekt niskiej bazy i każda większa promocja może zaowocować dużymi wzrostami. Nasz zwycięzca z 2017 – Wrocław – zanotował wzrost odwiedzin turystów o 11 proc. Oczywiście trzeba pamiętać, że dane te pokazują jedynie dynamikę ruchu turystycznego bezpośrednio po sukcesie w konkursie, co nie musi oznaczać, że wzrost jest w całości jego efektem. Jednak na pewno ma swój znaczący udział, zwłaszcza że na ogół miasta, które zajmują wysokie lokaty, angażują się w promowanie swojej kandydatury, co już samo w sobie pobudza zainteresowanie daną destynacją. Można więc stwierdzić, że już sam udział w konkursie prowokuje do działań, które pozytywnie wpływają na promocje. Sam konkurs odbył się od 15 stycznia do 5 lutego. Uczestnicy głosowania online mieli tylko 21...