Niemiecka turystyka przyjazdowa od niemal dekady notuje wzrost liczby turystów. – Niemiecka turystyka przyjazdowa dziewiąty raz z rzędu odnotowała rekordowy wynik. Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego, od stycznia do grudnia 2018 r. zarejestrowano 87,7 mln noclegów gości zagranicznych w obiektach noclegowych z co najmniej dziesięcioma łóżkami. Wynik ten oznacza 3,8 mln zagranicznych noclegów więcej niż w zeszłym roku i stanowi wzrost o 4,5 proc.
– Trzy znaczące elementy wyróżniają bilans za rok 2018: po pierwsze – dynamiczniejszy wzrost turystyki przyjazdowej do Niemiec (4,5 proc.) w porównaniu z dwoma poprzednimi latami (odpowiednio wzrost o 1,4 proc. i 3,6 proc.). Do wzrostu przyczyniła się zarówno różnorodność i najlepsza jakość proponowanych ofert turystycznych, jak i korzystny stosunek jakości do ceny. Po drugie – pozycja marki „Niemcy – cel podróży” dalej umacnia się na tle europejskiej konkurencji. Po trzecie – warto dodać, że udaje nam się, wraz z partnerami z branży turystycznej, konsekwentnie dostosowywać nasze działania marketingowe do dzisiejszych wyzwań transformacji cyfrowej – wyjaśnia Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT). Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego za rok 2018, trzema najważniejszymi rynkami źródłowymi są po raz kolejny: Holandia (+1,6 proc., 11,4 mln noclegów), Szwajcaria (+3,8 proc., 6,9 mln noclegów) oraz Stany Zjednoczone (+7,1 proc., 6,7 mln noclegów). Prawie trzy czwarte zagranicznych noclegów w Niemczech stanowią noclegi gości z Europy, których wzrost wynosi 4,6 proc. Do wyniku rynków europejskich przyczyniły się przede wszystkim cztery państwa: Polska (dodatkowych 371 tys. noclegów, +12,7 proc.), Włochy (262 tys., +5,6 proc.), Hiszpania (255 tys., +9,2 proc.) oraz Szwajcaria (254 tys., +3,8 proc.). Wśród rynków zamorskich silnie rozwija się Ameryka wraz ze wzrostem o 6 proc., natomiast Azja po wielu latach boomu zwolniła tempo wzrostu do 2,4 proc. Według danych Światowej Organizacji Turystyki, Niemcy do końca trzeciego kwartału odnotują wzrost międzynarodowych przyjazdów o 3,9 proc., a tym samym umocnią swoją pozycję na światowym rynku turystycznym. Marka „Niemcy – cel podróży”, według wstępnych wyników World Travel Monitor, zajmuje drugie miejsce w tym rankingu europejskim. Segment konferencji i kongresów rośnie o 4 proc., podczas gdy rynek tradycyjnych podróży służbowych oraz targów zmniejszył się o 2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2018 r. najczęściej wybieranym sposobem rezerwacji podróży był internet: według IPK liczba rezerwacji online wzrosła z 82 proc. do 85 proc. Bezpośrednie rezerwacje noclegów wynoszą teraz 26 proc., a środków transportu 14 proc.; 17 proc. Europejczyków podróżujących do Niemiec wybrało rezerwacje poprzez biuro podróży.