Jeśli branża turystyki wyjazdowej wykaże się konsekwencją i spokojem, są szanse na zrekompensowanie sobie ubiegłego, słabego sezonu – twierdzi analityk TravelData.
Branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej ciągle może jeszcze narzekać zarówno na rezultaty bieżącej sprzedaży wycieczek, jak i ich sprzedaży skumulowanej liczonej całościowo od jej początku, czyli mniej więcej od połowy września. Jej jednocyfrowe wzrosty pozostają w wyraźnie niekorzystnym kontraście z optymistycznym i niezwykle dynamicznym pod tym względem poprzednim sezonem, w którym o tej porze roczny wzrost sprzedaży wycieczek wynosił około 45 proc. Objawów słabej koniunktury w zorganizowanej turystyce wyjazdowej doświadczamy w warunkach przyspieszania dynamiki wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych, w tym jej głównego składnika, czyli realnych wynagrodzeń. W takiej sytuacji, a także przy stabilnych cenach imprez turystycznych oraz stopniowo zanikających obawach przed wystąpieniem niebezpiecznych wydarzeń na kierunkach turystycznych popyt na wycieczki powinien wyraźnie wzrastać. Od grudnia pozostaje on jednak pod wpływem utrzymujących się nienaturalnie niskich wskaźników nastrojów konsumenckich (grudzień-luty), które w dużym stopniu przestały już korelować z wciąż wysokim tempem poprawy dochodów gospodarstw domowych. Możliwe, że za taką sytuacją może stać zjawisko dekonsumpcji asekuracyjnej, które zwykle w największym stopniu dotyka stosunkowo dużych wydatków niebędących towarami lub usługami pierwszej potrzeby. Duże negatywne znaczenie może też mieć odsuwanie momentu zakupu wycieczek w czasie, które jest najprawdopodobniej konsekwencją wspomnień sporej nadpodaży i niezwykle niskich cen wycieczek w przededniu lub podczas ostatnich letnich wakacji. Ostatni z wymienionych czynników jest elementem wspólnym dla Polski, jak również jej sąsiadów, czyli Niemiec, Szwecji i krajów bałtyckich. Pozostałe ważne dla turystycznej koniunktury czynniki (dynamika dochodów, nastroje konsumenckie) są jednak różne i w efekcie generują odmienny stan sprzedażowej koniunktury w turystyce wyjazdowej.
Dotychczasowa sprzedaż w Polsce i u sąsiadów
Generalnie okazuje się, że sytuacja pod względem sprzedaży i przedsprzedaży nie przedstawia się w naszej branży aż tak źle,...