Zmiana modelu biznesowego spółki – koncentracja na portfelu nieruchomości i bardzo dobre wskaźniki operacyjne w regionie Europy Wschodniej (wzrost wskaźnika RevPAR o 5 proc.) oraz wzrost EBITDA do poziomu 218,8 mln zł (o 19,3 proc.). Rok 2019 jest okresem o wyjątkowym znaczeniu dla Orbis SA.
Po przeprowadzeniu kompleksowych analiz spółka zdecydowała się na podział przedsiębiorstwa na dwie linie biznesowe – tzw. lekką i ciężką, co jest naturalnym krokiem, obserwowanym w rozwoju międzynarodowych grup hotelarskich. Decyzja ta została podjęta ze względu na szybki rozwój w strukturze hoteli Orbis tzw. lekkich aktywów, czyli hoteli dołączanych poprzez zawieranie umów o zarządzanie i franczyzy (które stanowią już niemal 50 proc. całej sieci), oraz na różnice między modelem biznesowym Orbisu i Accoru (strategicznego partnera). Dzięki podziałowi na dwie linie biznesowe i zbyciu Accorowi części serwisowej, Orbis będzie mógł wycenić tę część swojego przedsiębiorstwa, która jest prowadzona w modelu asset light, i skupić całą swoją uwagę na podstawowej działalności, tj. na aktywach ciężkich, będących w „DNA” spółki. Po zakończeniu transakcji sprzedaży Orbis, posiadający 73 własne hotele, będzie gotowy rozpocząć okres dalszego rozwoju według nowego modelu działania. – Zważywszy, że Accor ogłosił zamiar zbycia wszystkich należących do niego akcji w spółce Orbis, jesteśmy przekonani, że nasi nowi akcjonariusze będą wspierali wypracowaną strategię rozwoju spółki. Choć profil działalności naszej spółki ulega przekształceniu, jej trzy najważniejsze filary pozostają niezmienne: osiągane wyniki (performance), rozwój sieci hoteli (portfolio) i nasi pracownicy (people) – powiedział Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA. Wyniki pierwszego półrocza 2019 r. potwierdzają skuteczność strategii Orbisu. Wskaźniki osiągane w całym regionie Europy Wschodniej utrzymywały się na wysokim poziomie. Głównym motorem wzrostu pozostawała średnia cena, która wzrosła w całej grupie o 4,4 proc. Skonsolidowane przychody w pierwszym półroczu 2019 r. sięgnęły 666,1 mln zł, co stanowi wzrost o 4,8 proc. EBITDA Grupy Orbis wyniosła 218,8 mln zł, odnotowując wzrost o 19,3 proc. W pierwszej połowie 2019 r. otwarto trzy nowe obiekty: Bachleda Luxury Hotel Kraków MGallery by Sofitel (64 pokoje); Mercure Sibiu Airport w Rumunii (85 pokoi) – oba działające na podstawie umów franczyzy. Trzecim nowym hotelem jest przyjęty w zarządzanie ibis Tallinn (190 pokoi), którym spółka weszła na nowy rynek w Estonii. W tym samym czasie Orbis zawarł 12 nowych umów asset light, obejmujących prawie 1,6 tys. pokoi w hotelach, które zostaną otwarte w latach 2020-2022. Nowe umowy wzmocniły solidne plany dalszego rozwoju Orbisu, które przewidują 49 nowych hoteli (niemal 6,8 tys. pokoi). W pierwszym półroczu 2019 r. rozpoczęła się także budowa nowego hotelu ibis Styles Szczecin (161 pokoi), który przyjmie pierwszych gości w przyszłym roku.