Wartość polskiego rynku wycenienia jest według Upper Finance na 100, a według innych źródeł nawet na 250 mln dolarów – mówi Kamil Nowatkiewicz, dyrektor Medi Travel Expo Warsaw.
Jak narodził się pomysł targów tematycznych zajmujących się turystyką zdrowotną?
Tematem turystyki zdrowotnej zainteresowałem się bliżej w czasie studiów podyplomowych dla menedżerów turystyki i hotelarstwa, które ukończyłem w Szkole Głównej Handlowej przed dwoma laty. Zmieniły one zupełnie moje wcześniejsze postrzeganie tego tematu jako związanego głównie z uzdrowiskami i sanatoriami oraz zainspirowały do dalszego działania w kierunku rozwoju tematu turystyki zdrowotnej. Największe wrażenie zrobił na mnie chyba najbardziej oczywisty fakt: usługi prozdrowotne w turystyce są odpowiedzią na potrzeby odwiedzających, wynikające z dynamicznie zmieniającej się na świecie sytuacji demograficznej, wzrostu świadomości społecznej, dostępu do informacji czy rozwoju technologicznego i mogą być atrakcyjnym elementem programów imprez turystycznych nie tylko w miejscowościach uzdrowiskowych. Co więcej, usługa o charakterze leczniczym może stanowić samodzielną przyczynę, a nawet wywołać pewną sekwencyjność przyjazdów, co z kolei ma ogromne znaczenie dla całej turystyki jako działu gospodarki. Polska Organizacja Turystyczna od kilku lat aktywnie promuje polskie usługi prozdrowotne na zagranicznych rynkach, również poprzez udział w imprezach targowych takich jak MTEC w Kijowie czy SeniorMassan w Sztokholmie. W Polsce ewidentnie brakuje centralnej imprezy prezentującej przekrojowo rynek turystyki medycznej i wellness, która mogłaby budować naszą przewagę konkurencyjną w wymiarze międzynarodowym. Wydarzenia, które – z jednej strony – inspirowałoby społeczeństwo do odbywania podróży zdrowotnych i promowało Polskę jako kierunek turystyki zdrowotnej, a z drugiej – integrowało branżę i umożliwiało wymianę doświadczeń w obsłudze tej jakże wymagającej gałęzi turystyki. Tak jak turystyka zdrowotna jest odpowiedzią na potrzeby konsumentów usług, tak Medi Travel Expo Warsaw są odpowiedzią na lukę w kalendarzu imprez turystycznych w Polsce i taki był główny zamysł tej imprezy. Dlatego też do współpracy zaprosiliśmy przede wszystkim organizacje turystyczne i stowarzyszenia branżowe. Patronat honorowy nad targami objął prezes Polskiej...