Na polskim rynku turystycznym nie ma prawnego obowiązku uzyskiwania uprawnień pilota wycieczek. Odpowiedzią na to są kwalifikacje rynkowe.
Posiadanie kwalifikacji „Pilotowanie imprez turystycznych” umożliwia: pozyskiwanie zleceń na pilotowanie imprez turystycznych organizowanych w Polsce i za granicą, wyspecjalizowanie się w obsłudze różnych rodzajów imprez turystycznych, doskonalenie wiedzy merytorycznej z różnych dziedzin wiedzy, np. z historii, geografii, sztuki, oraz rozwijanie kompetencji społecznych. Dla biura podróży zatrudnianie osób z kwalifikacjami rynkowymi to pewność, że wykonywanie powierzonych zadań przez takie osoby wiąże z dbałością o realizację usług wynikających ze zobowiązań organizatora.
Jakie zasady
Pilot wycieczek to osoba towarzysząca, w imieniu organizatora turystyki, uczestnikom imprezy turystycznej, sprawująca opiekę nad nimi i czuwająca nad sposobem wykonania na ich rzecz usług oraz przekazująca podstawowe informacje dotyczące odwiedzanego kraju i miejsca. Do zadań pilota wycieczek należy również przyjmowanie od klientów zgłoszeń dotyczących sposobu wykonania na ich rzecz usług i związanych z tym uchybień, sprawowanie nad klientami opieki w zakresie wynikającym z umowy oraz wskazywanie lokalnych atrakcji.
Co po deregulacji
Pilotem wycieczek może być osoba: • która ukończyła 18 lat; • nie była karana za przestępstwo umyślne lub inne popełnione w związku z wykonywaniem zadań przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek; • ma wykształcenie średnie lub średnie branżowe. Od początku 2014 r., w związku z tzw. ustawą deregulacyjną, na polskim rynku turystycznym nie ma prawnego obowiązku uzyskiwania uprawnień pilota wycieczek. Rynek pracy pilotów jest wolny od regulacji urzędowych, to znaczy nie ma państwowych egzaminów ani obowiązkowych kursów, a biura podróży mogą zatrudniać jako pilota każdą osobę spełniającą wymagania ustawowe. Obecnie osoby chcące potwierdzić swoje kwalifikacje zawodowe związane z wykonywaniem zadań pilota wycieczek mogą uzyskać kwalifikację rynkową...