W rok 2013 branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej wkroczyła z dużymi obawami. Niespotykana nigdy wcześniej seria piętnastu niewypłacalności touroperatorów mogła spowodować wzrost niepewności klientów wobec biur podróży i skierować ich uwagę w stronę wyjazdów organizowanych samodzielnie.
Jednak reakcja, jeśli nawet była, to w skali nie mającej większego znaczenia. Turyści skierowali kroki w stronę dużych i pewnych organizatorów, a ci z dużą ostrożnością zaplanowali swoje programy. W rezultacie doszło do niespotykanej od lat równowagi na rynku wycieczek, a tak poszukiwane przez część wyjeżdżających oferty last minute zniknęły prawie zupełnie. Rezultat? Mamy najwyższe od lat zyski touroperatorów, być może nawet lepsze od dotychczasowego rekordu z 2008 roku (około 78 mln złotych). Jak widać, do szczęścia organizatorom nie potrzeba wcale wzrostów rynku, a głównie rozsądku w planowaniu turystycznych programów.
Biznes agentów zależny od rynkowej koniunktury
Całkiem inaczej wygląda sytuacja w przypadku agentów. Powodzenie ich biznesu wyznacza głównie dynamika zmian wielkości rynku, a dodatkowo również tendencje w zakresie zmian średnich cen wycieczek. W ostatnich dwóch latach liczba klientów wprawdzie nieco malała (łącznie o 7,5 procenta), ale spadki zostały zrekompensowane przez wzrost cen. Teraz nadchodzi jednak całkowita odmiana sytuacji. Niezbyt szczęśliwa trzynastka definitywnie kończy pięcioletni (2009-2013) okres zastoju zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a rok 2014 otwiera przed branżą agencyjną zdecydowanie lepsze biznesowe perspektywy. O wzrostach rynku agenci słyszeli wprawdzie od dawna, ale były to wieści raczej z gatunku „ku pokrzepieniu serc”. Tym razem jest jednak inaczej. Zagraniczne wycieczki należą do usług wyższej potrzeby, które są bardzo wrażliwe na tendencje panujące w gospodarce. A w niej dzieje się coraz lepiej. Żegnamy okres spowolnienia gospodarczego, rosną wskaźniki optymizmu konsumenckiego i ponownie widać wyraźny wzrost płac realnych. Na szanse zdecydowanej poprawy rynku wskazuje wie [...]
Jednak reakcja, jeśli nawet była, to w skali nie mającej większego znaczenia. Turyści skierowali kroki w stronę dużych i pewnych organizatorów, a ci z dużą ostrożnością zaplanowali swoje programy. W rezultacie doszło do niespotykanej od lat równowagi na rynku wycieczek, a tak poszukiwane przez część wyjeżdżających oferty last minute zniknęły prawie zupełnie. Rezultat? Mamy najwyższe od lat zyski touroperatorów, być może nawet lepsze od dotychczasowego rekordu z 2008 roku (około 78 mln złotych). Jak widać, do szczęścia organizatorom nie potrzeba wcale wzrostów rynku, a głównie rozsądku w planowaniu turystycznych programów.

Biznes agentów zależny od rynkowej koniunktury
Całkiem inaczej wygląda sytuacja w przypadku agentów. Powodzenie ich biznesu wyznacza głównie dynamika zmian wielkości rynku, a dodatkowo również tendencje w zakresie zmian średnich cen wycieczek. W ostatnich dwóch latach liczba klientów wprawdzie nieco malała (łącznie o 7,5 procenta), ale spadki zostały zrekompensowane przez wzrost cen. Teraz nadchodzi jednak całkowita odmiana sytuacji. Niezbyt szczęśliwa trzynastka definitywnie kończy pięcioletni (2009-2013) okres zastoju zorganizowanej turystyki wyjazdowej, a rok 2014 otwiera przed branżą agencyjną zdecydowanie lepsze biznesowe perspektywy. O wzrostach rynku agenci słyszeli wprawdzie od dawna, ale były to wieści raczej z gatunku „ku pokrzepieniu serc”. Tym razem jest jednak inaczej. Zagraniczne wycieczki należą do usług wyższej potrzeby, które są bardzo wrażliwe na tendencje panujące w gospodarce. A w niej dzieje się coraz lepiej. Żegnamy okres spowolnienia gospodarczego, rosną wskaźniki optymizmu konsumenckiego i ponownie widać wyraźny wzrost płac realnych. Na szanse zdecydowanej poprawy rynku wskazuje wie [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl