Hotelowa zapaść

Wraz ze startem sezonu i poluźnieniem obostrzeń ukazało się kilka analiz dotyczących rynku hotelowego. Pokazują one sytuację nie tylko branży hotelarskiej, ale również szerzej – turystycznej, z którą hotele są ściśle powiązane

rt 2021 06b 19

Jedno, przekrojowe badanie sytuacji na rynku w roku ubiegłym pod tytułem „Rynek hoteli oraz condohoteli w Polsce” przeprowadziła firma Emmerson Evaluation. Drugie, obejmujące ostatnie miesiące, jest kolejną ankietą przeprowadzoną przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Niestety oba badania przyniosły raczej pesymistyczne wyniki. O ile niskie wskaźniki za ubiegłe miesiące raczej nie są zaskoczeniem, o tyle znacznie smutniejszy jest fakt, że prognozy również nie rysują się najlepiej, choć kilka optymistycznych akcentów można jednak znaleźć. 

NIEMAL ¾ ROKU ZAMKNIĘTE

W badaniu Emmerson Evaluation m.in. podsumowano czas, w jakim mogły w roku ubiegłym działać hotele. Ta informacja pokazuje, jak trudny był to czas dla tej branży. Okazuje się, że w ubiegłym roku hotele mogły oferować swoje usługi w pełnym zakresie zaledwie przez 91 dni. W efekcie wyniki były dramatycznie złe, choć wskaźniki z początku roku były bardzo optymistyczne. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, stopień wykorzystania miejsc noclegowych w styczniu i w lutym 2020 r. przewyższał analogiczne wskaźniki z roku 2019. Niestety rok później sytuacja była diametralnie różna. W styczniu 2021 r. stopień wykorzystania miejsc wyniósł zaledwie 8,4 proc., co w porównaniu z poprzednim rokiem oznaczało spadek o 25,5 p.p. Potwierdza to fakt, że pandemia zastała polski rynek hotelowy w czasie jego prosperity. Załamanie rynku musiało spowodować wypadnięcie niektórych firm z rynku. Jak podaje raport, „w lipcu 2020 r. w Polsce funkcjonowało 2498 hoteli z ponad 276 tys. miejsc noclegowych, co oznacza spadek o 5,2 proc. rok do roku. Liczba hoteli rok do roku wzrosła jedynie na Dolnym Śląsku. Największe spadki liczby hoteli odnotowano w województwach: wielkopolskim (-11,6 proc.) i łódzkim (-10,4 proc.). Sytuacja przedstawia się niewiele lepiej również w przypadku województw: mazowieckiego, śląskiego, opolskiego i małopolskiego. Spadła również liczba miejsc noclegowych, zarówno w skali kraju (-3,4 proc.), jak i 14 województw. Jedynie na Dolnym Śląsku oraz na Pomorzu odnotowano wzrost tego wskaźnika, odpowiednio o 6,9 proc. oraz o 3,6 proc. rok do roku”. 

KONTYNUACJA INWESTYCJI

Jak zauważają autorzy raportu, przed nadejściem pandemii na polskim rynku hotelowym trwała hossa. „Oddawano do użytku wiele nowych obiektów, a inwestorzy mieli w planach dużo ciekawych projektów. Pojawiły się m.in. nowe zagraniczne sieci oraz brandy, które wcześniej nie funkcjonowały na polskim rynku. Wspólnym mianownikiem tych inwestycji było to, że realizowane były w największych miastach Polski oraz atrakcyjnych kurortach wypoczynkowych. W czasie pandemii, w przeciwieństwie do innych lokalizacji w Polsce, gdzie odnotowano spadki miejsc noclegowych, na największych rynkach nadal były realizowane inwestycje, których budowa rozpoczęła się przed pojawieniem się koronawirusa. W tych lokalizacjach, poza dwoma miastami, nie mieliśmy też do czynienia z likwidacją hoteli, co w rezultacie przyczyniło się do tego, że łącznie na najważniejszych rynkach nie odnotowaliśmy spadku liczby...


Wydanie: 6/2021, HOTELE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail