Nakłady na transport należą do głównych inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. Sprawdziliśmy więc, jak wyglądają niektóre z tych inwestycji w Europie i w Polsce.
Niezależna platforma Investigate Europe przeanalizowała dane dotyczące kwot zainwestowanych w infrastrukturę transportową w Europie, aby porównać kolej z transportem drogowym i lotniczym. Według danych OECD w latach 2000- -2019 w sieci kolejowe zainwestowano 843 mld euro. W tym samym okresie inwestycje w infrastrukturę drogową wyniosły 1341 mld. RailTech poinformował wcześniej, że rzeczywiście nie ma oznak przejścia na kolej po raporcie rynkowym Komisji Europejskiej. W porównaniu z innymi lądowymi przewozami pasażerskimi w UE, udział kolei w rynku utrzymał się na poziomie około 7,8 proc. w latach 2015-2018.
FUNDUSZE EUROPEJSKIE TRAKTUJĄ DROGI PRIORYTETOWO
Oprócz krajów przeznaczających budżet na infrastrukturę, również UE dysponuje osobnymi funduszami na ten cel. Istnieją trzy główne źródła finansowania projektów kolejowych na poziomie UE: Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz instrument „Łącząc Europę” (CEF). Investigate Europe przeanalizowało je wszystkie dla dwóch okresów finansowania, dla których dostępne były użyteczne dane, a mianowicie 2007-2013 i 2014-2020. Ich analiza pokazuje, że łącznie na rozwój sieci kolejowych w całej Unii Europejskiej w latach 2007-2020 przeznaczono co najmniej 62 mld euro, z czego 48,6 mld euro na sieć TEN-T. Te korytarze transeuropejskiej sieci transportowej są traktowane priorytetowo przez UE, ponieważ stanowią one ważne odcinki dla połączeń międzynarodowych. Jednak w tym samym okresie na drogi i...