Projekt rozbudowy i modernizacji wrocławskiego lotniska otrzymał z funduszy unijnych 175 mln zł. Dzięki temu na terenie Portu Lotniczego Wrocław powstanie m.in. płyta postojowa, równoległa droga kołowania i droga szybkiego zjazdu.
Z nowej infrastruktury skorzystają samoloty cywilne i wojskowe. Pod względem wielkości dofinansowania z UE to największy projekt w branży lotniczej w Europie i trzeci spośród wszystkich złożonych wniosków. To zarazem największy polski projekt dofinansowany przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021- 2027 (CEF 2). Modernizacja i rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska ma kosztować 350 mln zł, z czego 50 proc. (ok. 175 mln zł) będzie pochodziło z funduszy europejskich. Oficjalna nazwa projektu brzmi: „Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław”.
Planowane inwestycje we Wrocławiu to jeden z elementów szerszej strategii UE. Jej celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi. Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej m.in. skróci się czas wykonywania operacji lotniczych (kołowania między drogą startową a płytą postojową) i zwiększy się liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich. Zostanie również przebudowana istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych. – Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu.
Bardzo ważny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów obsługiwanych we Wrocławiu, jak również coraz większej ilości transportu cargo – podsumowuje Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. Przetarg na projektowanie został ogłoszony w czerwcu br., a w wyniku postępowania wybrano wykonawcę – spółkę WLC Inżynierowie z Krakowa. Zgodnie z planem, pod koniec 2023 r. rozpocznie się budowa płyty postojowej, w II kw. 2024 r. budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania, a rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.