Flix dołączył do projektu prowadzonego przez OEM Daimler Buses, którego celem jest opracowanie w ciągu najbliższych czterech lat wysokowydajnego, w pełni elektrycznego napędu dla autobusów dalekobieżnych
. W tym celu dwa prototypowe pojazdy zasilane energią elektryczną zostaną przetestowane w realnych warunkach eksploatacji. Docelowo rozwiązanie ma zostać zastosowane w pojazdach dalekobieżnych floty FlixBusa, który dąży do osiągnięcia całkowitej neutralności emisyjnej. Projekt zakłada długofalowe testowanie nowej technologii w warunkach rzeczywistych na dwóch prototypach pojazdów, dlatego doświadczenie FlixBusa w zarządzaniu najszerszą siatką połączeń autobusowych na świecie będzie tu kluczowe.
Firma będzie na bieżąco oceniać osiągi pojazdów, aby upewnić się, że spełniają one wszystkie wymagania pozwalające zapewnić ich najwyższą wydajność, mając w perspektywie wprowadzenie ich do swojej floty. Flix i Daimler Buses połączyły siły z niemieckimi instytutami badawczymi i edukacyjnymi w dziedzinie technologii, tworząc w ten sposób sojusz międzysektorowy. Jako partnerzy badawczy w projekcie biorą udział naukowcy z Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Uniwersytetu w Mannheim oraz Uniwersytetu Technicznego w Kaiserslautern-Landau (RPTU), a finansowanie projektu zapewnia Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu Niemiec. Flix, Daimler Buses i partnerzy badawczy stawiają sobie za cel pokonanie przeszkód technologicznych, które dotychczas uniemożliwiały wdrożenie elektrycznego napędu na długim dystansie.
Największym wyzwaniem jest zadbanie o wysoką wydajność pojazdów na długich trasach przy jednoczesnym zachowaniu ich pojemności, wyrażonej w przestrzeni wydzielonej dla pasażerów oraz bagażu, ponieważ w praktyce oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu naładowania takiego pojazdu równie istotną kwestią jest spełnianie standardów operacyjnych. Proces opracowywania technologii, która może rozwiązać te problemy, będzie dość złożony, jako że należy wziąć pod uwagę różnorodne czynniki.
Napęd zostanie zaprojektowany z uwzględnieniem takich parametrów jak zużycie energii, zasięg, wydajność jazdy i żywotność baterii. Opracowany mechanizm zostanie poddany analizom pod kątem opłacalności, skutków dla środowiska i ogólnej możliwości zastosowania go w obecnych warunkach rynkowych. W razie pozytywnego wyniku analizy dwa prototypowe układy napędowe zostaną zainstalowane w modelach demonstracyjnych i przetestowane w warunkach rzeczywistych.
Kolejnym krokiem będzie opracowanie na podstawie otrzymanych wyników testu finalnej wersji w pełni elektrycznych i wydajnych autobusów dalekobieżnych, co będzie podstawą do rozpoczęcia ich produkcji. Flix będzie także uczestniczył w procesie zatwierdzania pojazdów testowanych w warunkach eksploatacyjnych.