badania rynku

Zakupy spożywcze Polaków w czasach wysokiej inflacji - RAPORT 2023

2023-02-24

Zespół analityczny Maczfit, jeden z wiodących cateringów dietetycznych w Polsce, przeprowadził badanie ankietowe na temat wpływu inflacji na nawyki Polaków w zakresie zakupów spożywczych. W toku badań sprawdzono, jak dokładnie zmieniają się zwyczaje dotyczące wydatków na żywność wśród mieszkańców polskich miast w związku ze znacznym spadkiem wartości pieniądza. Zweryfikowano także szereg innych zagadnień, m.in. dotyczących zwyczajów żywieniowych, preferencji związanych z wyborem żywności oraz nawyków związanych z miejscami, w których największa grupa społeczeństwa robi zakupy lub zamawia/spożywa posiłki, na podstawie których opracowano raport. 

Infografika 01

fot. materiał prasowy

Przeprowadzone badania pozwoliły odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:

●      Jak Polacy zmienili swoje zwyczaje zakupowe w czasach inflacji?

●      W których miastach najwięcej mieszkańców ograniczyło wydatki na jedzenie?

●      Czym kierują się Polacy podczas zakupów produktów spożywczych?

●      Co jest decydujące w dużych miastach przy wyborze miejsca zakupów?

●      W których miastach najwięcej mieszkańców wybiera produkty ekologiczne?

●      Jakie diety wybierają najczęściej Polacy?

●      W których miastach najwięcej osób korzysta lub korzystało z cateringu dietetycznego?

Najważniejsze wnioski

●      Niemal 90% Polaków z powodu inflacji zmieniło zwyczaje zakupowe związane z jedzeniem.

●      Ponad połowa mieszkańców polskich miast staranniej porównuje ceny produktów, 46% wybiera tańsze towary, a co czwarta osoba stara się ograniczać wydatki na jedzenie.

●      Zakupy spożywcze ograniczyli przede wszystkim mieszkańcy Lublina, Szczecina oraz Łodzi.

●      Podczas zakupów spożywczych duże znaczenie ma przede wszystkim cena – 78,9% respondentów wskazuje ją jako jeden z najważniejszych czynników, którymi się kierują przy wybieraniu docelowych produktów żywieniowych.

●      83,8% ankietowanych zakupy najczęściej robi w supermarketach. Konsumenci, wybierając sklep, w którym kupują artykuły spożywcze, najczęściej kierują się jego odległością od miejsca zamieszkania, promocjami oraz dostępnością szerokiego asortymentu.

●      Niemal 40% respondentów trzyma się diety. Najpopularniejszymi dietami są: wegetariańska, lekkostrawna oraz bez laktozy.

●      Aż 38,4% mieszkańców wybranych miast korzysta lub korzystało z cateringu dietetycznego.

Jak inflacja wpłynęła na nawyki żywieniowe Polaków? Ranking miast, w których najwięcej mieszkańców zdecydowało się ograniczyć ilość kupowanego jedzenia

 

Ankietowanych poproszono o wskazanie działań, które podjęli, w związku z rosnącymi cenami żywności. Zaledwie 10,6% z nich w obliczu wysokiej inflacji nie zmieniło swoich zwyczajów zakupowych. Ponad połowa respondentów (aż 52,2%) zaczęła starannie porównywać ceny produktów z danej kategorii. 46% Polaków wybiera tańsze produkty. Konsumenci także jeszcze chętniej niż wcześniej korzystają z programów lojalnościowych – taką deklarację złożyło 41% przebadanych.

Częste poszukiwanie okazji cenowych to jednak nie jedyna zmiana. Spadek wartość pieniądza sprawił, że 36,2% mieszkańców polskich miast zrezygnowało z jedzenia w restauracjach, 29,1% przestało zamawiać posiłki na dowóz, a zaledwie 10,3% – nie korzysta już z cateringu dietetycznego. Niemal ¼ ankietowanych – 24,4% – kupuje również mniej jedzenia niż wcześniej.

Na podstawie wyników ankiety utworzono ranking miast, w których najwięcej mieszkańców ograniczyło swoje wydatki na zakupy spożywcze.

W zestawieniu prowadzi Lublin – pośród osób, które kupują mniej jedzenia, 14,3% to właśnie mieszkańcy Lublina. Drugą pozycję uzyskał Szczecin z wynikiem 10,9%. Podium zamyka Łódź – pośród konsumentów ograniczających zakupy spożywcze 10,1% to osoby z Łodzi.

Dalsze miejsca zajęły Poznań – 9,8%, Warszawa – 9,7%, Katowice – 9,6% oraz Bydgoszcz – 9,5%.

Najrzadziej zakupy spożywcze ograniczyli mieszkańcy Gdańska – 9,3%, Krakowa – 8,9% i Wrocławia – 7,9%.

Podobny udział procentowy mieszkańców poszczególnych miast w grupie osób, które zaczęły ograniczać zakupy, wskazuje na to, że inflacja dotyka Polaków bez względu na miejsce zamieszkania. Od średniej mocno odbiegają tylko dwa miasta – pierwszy w zestawieniu Lublin oraz ostatni Wrocław: w Lublinie zakupy ograniczyło niemal dwa razy tyle osób, co we Wrocławiu.

Dane GUS od kilkunastu miesięcy wskazują na duży wzrost inflacji – w grudniu 2022 wskaźnik inflacji rok do roku sięgnął aż 16,6% (co oznacza, że Polacy w grudniu 2022 zapłacili za te same towary, co w grudniu 2021 o 16,6% więcej) i wzrósł o 0,2% w stosunku do listopada. Wyniki badań Maczfit potwierdzają, że spadek siły nabywczej pieniądza nie tylko zmusza wielu Polaków do rezygnacji z przyjemności, które można uznać za nie niezbędne (jak wyjście do restauracji – z którego zrezygnowało 36,2%), ale także do oszczędzania przy tak podstawowych rzeczach, jak zakupy spożywcze. Z jednej strony może to sprzyjać wzrostowi świadomości konsumentów w kwestiach nabywczych oraz zapobiegać zjawisku marnowania jedzenia – według badań w Polsce rocznie marnuje się pięć ton żywności (z czego 60% wyrzucane jest bezpośrednio przez konsumentów). Z drugiej wskazuje na niepokojące zjawisko pogarszania jakości życia Polaków.

Warto podkreślić także, że wpływ inflacji odczuwają niemal wszyscy mieszkańcy miast. Na skutek wzrostu cen blisko 90% Polaków zmieniło swoje zwyczaje, związane z zakupem żywności/posiłków. Tylko w przypadku 10,6% respondentów inflacja nie przełożyła się na zmianę zwyczajów żywieniowych.

 

Na co Polacy zwracają największą uwagę podczas robienia zakupów spożywczych?

Infografika 02 

Podczas zakupów spożywczych Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na cenę towarów – aż 78,9% osób wskazało ją jako jeden z najważniejszych czynników, decydujących o zakupie. Wyniki rozmaitych badań, dotyczących zwyczajów zakupowych Polaków, od dawna pokazują, że cena jest elementem istotnym dla naszych rodaków. W epoce inflacji obserwujemy jednak wzrost odsetka osób twierdzących, że to właśnie na nią zwracają największą uwagę.

Na drugim miejscu znalazł się skład. Ten jest szczególnie istotny dla 78,1% ankietowanych. Trzecia rzecz, na którą polscy...


Polecamy
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

To też może Cię zainteresować









 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail