Według najnowszych badań European Travel Commission (ETC) dotyczących preferowanych kierunków podróży Niemcy awansowały z szóstego na czwarte miejsce i znajdują się za Francją, Hiszpanią i Włochami.
Według prognoz ekonomistów inflacja w 2023 roku utrzyma się na wysokim poziomie. Wpływa to oczywiście na zachowania konsumentów, dlatego ETC przeanalizowała również najważniejsze powody, które mogą uniemożliwić potencjalnym gościom podróżowanie i porównała wyniki z ostatnim badaniem przeprowadzonym latem 2022. Odsetek osób, które obawiają się podróżowania ze względu na wojnę Rosji z Ukrainą, spadł o sześć procent do poziomu 8,9 procent. Dziewięć procent obawia się ryzyka wynikającego z egzekwowania zasad kwarantanny (tu - bez zmian). 23 procent wymienia rosnące koszty podróży spowodowane inflacją (wzrost o 5 proc.), a 17,1 proc. nie może podróżować ze względu na osobistą sytuację ekonomiczną (plus cztery procent).
Według ekspertów branżowych DZT, trzy czwarte kluczowych oferentów międzynarodowej branży turystycznej zakłada, że ich klienci, pomimo ograniczonego budżetu na podróże spowodowanego wzrostami cen, nadal chcą podróżować i planują wyjazdy za granicę.
O DZT
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) to narodowa izba turystyki Niemiec z siedzibą główną we Frankfurcie nad Menem. Centrala zajmuje się promowaniem Niemiec jako kraju turystycznego na zlecenie Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu, które wspiera ją na mocy uchwały niemieckiego Bundestagu. DZT, wspólnie ze stowarzyszeniami i podmiotami gospodarczymi zajmuje się tworzeniem strategii oraz działaniami marketingowymi w celu dalszego umocnienia pozytywnego wizerunku Niemiec za granicą jako celu podróży oraz wspierania turystyki niemieckiej.
DZT stosuje trójstronną strategię naprawczą celem przeciwdziałania skutkom pandemii Covid 19:
- zwiększenie świadomości marki i podkreślenie profilu marki Niemiec jako kraju turystycznego
- zarządzanie relacjami i transfer wiedzy praktycznej w celu wspierania małych i średnich
przedsiębiorstw branży turystycznej oraz
- ukierunkowane badania rynku i analiza wpływu koronawirusa jako podstawa dla działań
podejmowanych na podstawie faktów.
DZT koncentruje się na utrzymywaniu dialogu z klientami w czasie kryzysu poprzez marketing antycykliczny, uwzględnianie w komunikacji zmieniających się preferencji, okazywanie empatii i dostarczanie inspiracji.
Główne tematy to zrównoważony rozwój i cyfryzacja
DZT promuje zrównoważoną i zorientowaną na przyszłość turystykę kierując się celami wyznaczonymi przez rząd niemiecki. Priorytetowo traktuje się cyfryzację i zrównoważony rozwój.
Zrównoważony rozwój jest od ponad dekady głównym tematem strategii promocyjnej i działań marketingowych wszystkich działów DZT. Organizacja realizuje strategię opartą na trzech filarach, która łączy zewnętrzny transfer wiedzy i towarzyszące mu podejście do komunikacji z wewnętrzną inicjatywą na rzecz zrównoważonego rozwoju. DZT promując turystykę odpowiedzialną, pozycjonuje Niemcy jako cel podróży oparty na ofertach zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. Wybuch pandemii wirusa Covid 19 zintensyfikował zmianę wartości w kierunku większej odpowiedzialności społeczno-ekologicznej w ruchu turystycznym.
DZT koncentruje się na kwestiach cyfryzacji, stymulując wdrażanie technologii immersyjnych (wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości), jak również wykorzystuje w swoich działaniach interfejsy konwersacyjne (np. asystentów głosowych) oraz aplikacje oparte na sztucznej inteligencji (AI) np. chatboty. W celu zapewnienia widoczności ofert turystycznych na platformach wspieranych przez sztuczną inteligencję, DZT koordynuje wspólny projekt „Open Data”.
DZT posiada 25 przedstawicielstw zagranicznych, które zarządzane są z Frankfurtu nad Menem.