Emirates jako pierwsze linie lotnicze na świecie wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100% ekologicznego paliwa lotniczego
Emirates zostały pierwszymi na świecie liniami lotniczymi, które wykonały lot demonstracyjny A380 z wykorzystaniem w 100% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Pokazowy lot, dumnie obsługiwany przez kapitana Khalida Binsultana i kapitana Philippe'a Lombeta, wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) z jednym z czterech silników zasilanych w 100% SAF, co pomogło zademonstrować jego potencjał jako zamiennika, który spełnia wymagania techniczne i chemiczne paliwa lotniczego, a jednocześnie jest bardziej zrównoważoną alternatywą. SAF może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 85% w całym cyklu życia paliwa w porównaniu z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.
Lot demonstracyjny A380 linii Emirates odbył się w momencie, gdy branża lotnicza, organizacje międzynarodowe, organy regulacyjne i urzędnicy państwowi wysokiego szczebla, podejmujący decyzje polityczne, zebrali się w Dubaju na trzeciej konferencji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Jej głównym tematem były paliwa lotnicze i alternatywne (CAAF/3). Dedykowani współpracownicy z Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, Neste, Virent i ENOC pracowali nad testami, ocenami technicznymi i analizą danych dla pokazowego lotu.
Zastosowane podczas lotu paliwo SAF typu drop-in w 100% zawiera odnawialne węglowodory aromatyczne i ściśle naśladuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Po raz pierwszy SAF typu drop-in został użyty w samolocie A380, z założeniem pełnej kompatybilności z istniejącymi systemami samolotu. Podczas lotu wykorzystano cztery tony paliwa SAF, na które składały się HEFA-SPK dostarczone przez Neste (syntetyczna nafta parafinowa na bazie hydro-przetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych) oraz HDO-SAK od Virent (syntetyczna nafta aromatyczna na bazie hydro-odtlenionej). ENOC pomógł zabezpieczyć czysty SAF składający się z HEFA-SPK i zmieszał go ze zrównoważoną naftą lotniczą (SAK) w swoim zakładzie na międzynarodowym lotnisku w Dubaju przed demonstracją, a także wykonał usługi w samolocie.
100% SAF był używany w jednym silniku Engine Alliance GP7200, podczas gdy konwencjonalne paliwo lotnicze było używane w pozostałych trzech silnikach. Pomocnicza jednostka napędowa (APU) PW980 firmy Pratt & Whitney Canada również działała w 100% na SAF.
W zeszłym tygodniu przeprowadzono intensywne testy silnika A380 Engine Alliance GP7200 wykorzystującego 100% SAF, w celu potwierdzenia zdolności tego modelu do pracy na specjalnie zmieszanym 100% SAF bez wpływu na jego osiągi lub konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Naziemne testy silnika odbyły się w najnowocześniejszym centrum inżynieryjnym Emirates Engineering Centre w Dubaju.
Na początku tego roku linie Emirates pomyślnie zakończyły pierwszy lot demonstracyjny zasilany w 100% SAF, na pokładzie Boeinga 777-300ER z napędem GE90.
W ubiegłym miesiącu z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) wystartowały pierwsze loty Emirates z wykorzystaniem SAF dostarczonego przez Shell Aviation. Shell dostarczył 315 000 galonów mieszanki SAF do wykorzystania w hubie przewoźnika w Dubaju.
Przewoźnik niedawno rozszerzył współpracę z Neste na dostawę ponad 3 milionów galonów mieszanki SAF w 2024 i 2025 roku na loty z lotnisk Amsterdam Schiphol i Singapur Changi.
Obecnie Emirates odbierają SAF w Norwegii i Francji, a przewoźnik nadal poszukuje możliwości wykorzystania SAF na różnych lotniskach w oparciu o dostępną dostawę.