Turysta przyjeżdża do Małopolski jako regionu i jest istotne, aby pokazać mu różne możliwości spędzenia czasu, różne atrakcje turystyczne, infrastrukturę, dzięki której będzie mógł spędzić tutaj niezapomniane chwile – mówi Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Ilu członków liczy Małopolska Organizacja Turystyczna? Kim są?
Małopolska Organizacja Turystyczna obecnie zrzesza 183 członków. Są to m.in. samorządy, na których czele stoją województwo małopolskie oraz miasto Kraków, fundacje, stowarzyszenia, izby, atrakcje turystyczne, firmy, a także osoby fizyczne.
Czy od powstania MOT zmieniły się problemy i cele działania?
Małopolska Organizacja Turystyczna swoją działalność rozpoczęła w 2002 r. To już ponad 21 lat. W dalszym ciągu naszym głównym celem jest promocja Małopolski i budowanie pozytywnego wizerunku woj. małopolskiego w kraju i za granicą. Na przestrzeni lat MOT zrealizował wiele projektów. Na każdym etapie mierzyliśmy się z różnymi problemami, jednak zawsze przyświecał nam ten cel – promocja regionu, budowa pozytywnego wizerunku i marki, jaką jest Małopolska. Niestety pandemia COVID-19, a także konflikt zbrojny w Ukrainie zachwiały turystyką nie tylko w Małopolsce, Polsce, ale w ogóle na świecie. Popyt na usługi i produkty turystyczne zmalał, dlatego ważne było podjęcie takich działań, które pomogą w ożywieniu koniunktury i na nowo będą stymulowały ruch turystyczny. Rozwijaliśmy więc naszą działalność turystyczną również po to, aby pomóc branży i na nowo skierować ruch turystyczny na tory sprzed 2019 r. Dlatego Małopolska Organizacja Turystyczna jako lider wspólnie z woj. małopolskim i miastem Kraków jako partnerami przygotowały i zrealizowały kampanię „Małopolska – cel podróży”.
Projekt ten zakładał promocję Małopolski na rynku brytyjskim i niemieckim poprzez ambienty, misje gospodarcze czy udział w targach turystycznych. W trakcie realizacji zdecydowano o rozszerzeniu kampanii na inne rynki, jak szwajcarski, austriacki, włoski, kraje skandynawskie oraz Stany Zjednoczone. W 2023 r. przygotowano i przeprowadzono akcję na rynku polskim pod hasłem „Daj się ugościć”. Byliśmy obecni m.in. w telewizji, poprzez felietony, spoty, na antenie radia RMF FM, z którym wspólnie przygotowaliśmy specjalne wakacyjne pociągi do Małopolski. MOT nie zwalnia tempa. Cały czas dążymy do tego, aby jak najlepiej promować Małopolskę, pokazywać jej potencjał i zachęcać do odwiedzania. Dla mnie osobiście bardzo ważne było i jest wsparcie lotniska na Balicach w Krakowie jako bramy wjazdowej dla turystów z zagranicy. Otwarcie nowych połączeń pozaeuropejskich jak Dubaj, Chicago czy Nowy York sprawiło, że ruch turystyczny z tych regionów wzrósł...