1/3 Polaków już teraz planuje wyjazdy na ferie, a 26 proc. nadal się nad tym zastanawia – wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Warty.
Jesteśmy też gotowi do inwestowania w jakość naszego wypoczynku: aż co trzeci z nas zamierza wydać więcej niż 3000 zł na osobę, chociaż niemal połowa szacuje, że wyda tyle samo co w zeszłym roku. Nawet 35 proc. badanych deklaruje, że na ferie wyda ponad 3000 zł na osobę. Polacy nie widzą powodów do zmniejszania wydatków na ferie: niemal połowa planuje wydać tyle samo co rok temu, a 18 proc. chce wydać jeszcze więcej. 42 proc. Polaków decyduje się zabezpieczyć przed kosztami odwołania podróży. To rozwiązanie pozwala uniknąć finansowych strat w razie nagłych zmian planów.
– Koszty rezygnacji z podróży mogą być znaczące, zwłaszcza gdy zaplanowaliśmy większe wydatki na bilety, zakwaterowanie lub atrakcje. Nadal jednak 18 proc. badanych nawet nie wie o możliwości ubezpieczenia kosztów anulowania podróży, a warto pamiętać, że sytuacji, które zmuszą nas do rezygnacji z wyjazdu, może być wiele: od choroby dziecka, wypadku współuczestnika podróży, przez sytuacje zawodowe po szkodę w mieniu – mówi Dorota Dziubałko, ekspertka Warty. Badania pokazują, że jeżeli decydujemy się na wykupienie ubezpieczenia od kosztów odwołania podróży, to często robimy to w momencie zakupu wycieczki – taką odpowiedź wskazało 37 proc. respondentów. Są jednak osoby potrzebujące więcej czasu na taką decyzję: 48 proc. badanych robi to do tygodnia przed wyjazdem lub kilka dni po wykupieniu wyjazdu. Co ciekawe, to młodsi respondenci wskazywali na konieczność wykupienia takiego ubezpieczenia: w grupie wiekowej 18–24 lata aż co trzeci badany odpowiedział, że zdecydowanie planuje to zrobić, podczas gdy w grupie 45–65 lat takiej odpowiedzi udzieliło tylko 12 proc. Wynik ten może wskazywać na potrzebę większej elastyczności w układaniu swoich planów, co jest charakterystyczne dla młodego pokolenia.