O tym, co wydarzyło się w 2015 oraz czego możemy spodziewać się w kolejnym roku, opowiada Jarosław Archacki, dyrektor sprzedaży w firmie PaySquare. Rok 2015 rozpoczął się od kolejnej ustawowej obniżki interchange do poziomu najniższego w historii polskich płatności bezgotówkowych, która wyniosła 0,2 proc. dla kart debetowych oraz 0,3 proc. dla kart kredytowych.
Ustawa ta wyprzedziła wprowadzane obecnie unijne przepisy, które obniżyły stawki do tych samych poziomów we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dodatkowo liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce cały czas rośnie. Według raportu NBP Postawy Polaków wobec obrotu gotówkowego, w 2009 roku częstotliwość transakcji dokonywanych kartami wynosiła zaledwie 36 proc. płatności, a już w 2013 przekroczyła 51 proc. Taki wzrost można zaobserwować nie tylko w Polsce – w 2015 roku płatności w Europie Centralnej wzrosły o ponad 10 proc., jak wskazuje światowy raport płatności 2015 opublikowany przez Capgemini. Pomimo tego, że płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej popularne, nadal ok. 70 proc. płatności w samej Europie jest regulowane w gotówce. Dlatego płatności cały czas są swoistym magnesem dla firm, które chcą działać w tej branży, proponując jednocześnie nowe rozwiązania. Z Polski możemy przytoczyć chociażby przykład płatności mobilnych, które już raczej na dobre zagoszczą na naszym rynku po sukcesie płatności zbliżeniowych, w których Polska przoduje na tle Europy. Kolejnym dynamicznie rosnącym rynkiem są transakcje dokonywane w internecie, gdzie nowe rozwiązania pojawiają się jak grzyby po deszczu – szacunkowa wartość transakcji w 2015 roku przekroczy 33 mld złotych.

Ustawa ta wyprzedziła wprowadzane obecnie unijne przepisy, które obniżyły stawki do tych samych poziomów we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dodatkowo liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce cały czas rośnie. Według raportu NBP Postawy Polaków wobec obrotu gotówkowego, w 2009 roku częstotliwość transakcji dokonywanych kartami wynosiła zaledwie 36 proc. płatności, a już w 2013 przekroczyła 51 proc. Taki wzrost można zaobserwować nie tylko w Polsce – w 2015 roku płatności w Europie Centralnej wzrosły o ponad 10 proc., jak wskazuje światowy raport płatności 2015 opublikowany przez Capgemini. Pomimo tego, że płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej popularne, nadal ok. 70 proc. płatności w samej Europie jest regulowane w gotówce. Dlatego płatności cały czas są swoistym magnesem dla firm, które chcą działać w tej branży, proponując jednocześnie nowe rozwiązania. Z Polski możemy przytoczyć chociażby przykład płatności mobilnych, które już raczej na dobre zagoszczą na naszym rynku po sukcesie płatności zbliżeniowych, w których Polska przoduje na tle Europy. Kolejnym dynamicznie rosnącym rynkiem są transakcje dokonywane w internecie, gdzie nowe rozwiązania pojawiają się jak grzyby po deszczu – szacunkowa wartość transakcji w 2015 roku przekroczy 33 mld złotych.