Turystyka potrzebuje wzrostu płac

Autor: Andrzej Betlej

Kiedy dysponuje się ograniczonymi środkami, trzeba dokonywać cięć oszczędnościowych. Niestety turystyka znajduje się na szczycie listy ofiar takich oszczędności. Bez ogólnego wzrostu płac nie da się utrzymać wzrostów w tym sektorze – twierdzi analityk firmy TravelDATA.

pws 2017 03c 23

  W krajach słabiej rozwiniętych gospodarczo i o relatywnie niewysokim poziomie produktu krajowego brutto per capita mieszkańcy są z reguły skoncentrowani na optymalnym i racjonalnie dostosowanym do ich zasobów finansowych zaspokajaniu swoich najważniejszych potrzeb życiowych. W takich warunkach sektor turystyczny, a zwłaszcza branża zorganizowanej turystyki wyjazdowej, jako świadcząca stosunkowo drogie usługi z wyższej półki, jest z reguły słabo rozwinięta. 

Dynamiczny wzrost w regionie

Wraz z postępującym awansem ekonomicznym kraju i jego obywateli struktura konsumpcji podlega jednak znaczącym zmianom. Dużo mniej niż proporcjonalnie rośnie spożycie podstawowych towarów i usług, a znacznie bardziej ich wersji zaawansowanych. Dlatego w krajach niezbyt bogatego regionu Europy Środkowo-Wschodniej (także w Polsce) dynamika rozwoju turystyki wyjazdowej z reguły kilkakrotnie przewyższa tempo wzrostu dochodów gospodarstw domowych. Jest to wynik sytuacji, w której po podstawowych wydatkach (np. na zakupy żywności i utrzymanie mieszkania) pozostaje jeszcze określona kwota nadwyżki, którą można rozporządzać w sposób już znacznie bardziej dowolny. Kwota ta zmienia się nadproporcjonalnie w stosunku do wzrostu poziomu dochodów gospodarstwa. Generalna reguła jest taka, że im bardziej zaawansowane (luksusowe – oczywiście z punktu widzenia danego rynku) są produkty lub usługi, tym większa jest skala przełożenia – czasem zwana lewarowaniem – zmian dochodów na dynamikę zakupów tych towarów i usług. W wa

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl