Malta 2050 – turystyka kluczową branżą   europa

Rząd Malty ogłosił strategiczny dokument „Malta Vision 2050”, który wyznacza kierunki rozwoju kraju na najbliższe 25 lat. Kluczową rolę w tym planie odgrywa turystyka – nie tylko jako samodzielna gałąź gospodarki, ale też jako motor napędzający rozwój innych sektorów, takich jak transport, budownictwo czy usługi lotnicze.

fot: materiały prasowe

Zgodnie z założeniami strategii, do 2035 roku wartość siedmiu filarów maltańskiej gospodarki – m.in. turystyki, transportu morskiego i lotniczego, budownictwa, usług finansowych czy produkcji innowacyjnej – ma wzrosnąć aż o 150%, osiągając poziom 18 miliardów euro (obecnie to ok. 7 mld euro).

Turystyka filarem zrównoważonego rozwoju

„Malta Vision 2050” zakłada ścisłą integrację turystyki z pozostałymi sektorami gospodarki. Rozwój żeglugi ma podwoić swój potencjał, a jednym z głównych beneficjentów tych działań będzie turystyka rejsowa. W sektorze budownictwa przewidziano ograniczenie rozwoju terytorialnego i skupienie się na inwestycjach wertykalnych oraz renowacjach istniejących budynków – w tym także infrastruktury hotelowej.

Ważną częścią dokumentu jest projekt „Green Malta”, który zakłada przekształcenie części Malty i wyspy Gozo w zielone enklawy – z nowymi parkami, lasami i terenami rekreacyjnymi – odpowiadającymi na potrzeby zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Boom na połączenia lotnicze i wzrost znaczenia MICE

Zgodnie z prognozami, do 2035 roku sektor lotniczy ma urosnąć niemal czterokrotnie – z 700 milionów euro do 3,3 miliarda euro. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi siatki połączeń między Maltą a Ameryką Północną, Bliskim Wschodem i Azją. W tym kontekście szczególnie ważne jest uruchomienie połączeń z Maltą przez Polskie Linie Lotnicze LOT – zwłaszcza w kontekście obsługi rynku azjatyckiego.

Nowe połączenia mają także przyczynić się do wzrostu liczby turystów spoza Europy. Władze Malty przewidują, że do 2035 roku liczba zagranicznych gości zwiększy się do 4,5 miliona rocznie (z obecnych 3,5 mln), a średnie dzienne wydatki turysty wzrosną nawet o 90%.

Rozwój oferty MICE, luksusowego wypoczynku i turystyki całorocznej – szczególnie w okresie jesienno-zimowym – ma umożliwić pełniejsze wykorzystanie infrastruktury i wydłużenie sezonu turystycznego.

Konsultacje społeczne w toku

Obecnie dokument „Malta Vision 2050” znajduje się w fazie konsultacji społecznych, które potrwają do 9 września 2025 roku. Ostateczna wersja strategii zostanie opublikowana do końca bieżącego roku.

Malta nie tylko wzmacnia swoją pozycję jako atrakcyjny kierunek turystyczny, ale także pokazuje, jak zrównoważona i długofalowa polityka rozwoju może integrować gospodarkę z turystyką na poziomie strategicznym.

Polacy na drugim miejscu w pierwszym kwartale

W pierwszym kwartale bieżącego roku, Maltę odwiedziło 95 tys. turystów z Polski. Tym samym goście z Polski są numer dwa pod kątem liczby turystów wśród krajów europejskich. Na pierwszym miejscu w tej kategorii znaleźli się Brytyjczycy.