FlixBus autobusy LNG na polskie trasy   przewoźnicy

Globalny operator travel-tech FlixBus wspólnie z czeskim partnerem UMSE uruchomił pierwsze w Polsce dalekobieżne połączenie obsługiwane autobusami na skroplony gaz ziemny (LNG). Przełomowa trasa Praga–Kraków, kursująca dwa razy dziennie przez sześć miast (w tym Katowice, Ostrawę i Brno), stanowi ważny krok w testowaniu niskoemisyjnych rozwiązań dla transportu zbiorowego w regionie.

Technologia LNG, wykorzystana w nowoczesnych autokarach Irizar i6s, redukuje emisję CO₂ nawet o kilkanaście procent w porównaniu z dieslem. Co istotne, pojazdy mogą być także zasilane bioLNG, co potencjalnie zmniejsza ślad węglowy o 90%. Jak podkreśla Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej, LNG to obecnie najbardziej praktyczne paliwo alternatywne dla długich tras, gdzie elektryfikacja lub wodór wciąż napotykają bariery infrastrukturalne.

Partnerstwo z Shell
Po stronie polskiej autobusy będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach – symbolicznym miejscu premiery, nawiązującym do przemysłowych tradycji i transformacyjnych ambicji miasta. Współpraca FlixBusa z koncernem naftowym, formalnie zapoczątkowana w 2022 roku memorandum (MoU), ma przyspieszyć wdrażanie zielonych technologii w transporcie. Michał Niemiec z Shell Fleet Solutions zaznacza, że projekt dowodzi gotowości rozwiązań LNG do masowej skali.
Mimo innowacyjności inicjatywy, FlixBus zwraca uwagę na brak regulacyjnego i finansowego wsparcia dla niskoemisyjnego transportu zbiorowego w Polsce. Zalewska podkreśla, że operator samodzielnie finansuje projekt, bez dotacji, ale apeluje do decydentów o stworzenie warunków do szybszej transformacji sektora. Brak infrastruktury i zachęt systemowych pozostaje główną barierą w pełnym wykorzystaniu potencjału dostępnych technologii.

Wspólna droga do zeroemisyjności
Wprowadzenie LNG na polski rynek to element szerszej strategii FlixBusa, zmierzającej do zerowej emisji netto w Europie do 2040 roku. Operator testuje równolegle autobusy elektryczne, biopaliwa i panele słoneczne, dowodząc, że przyszłość transportu leży w mixie technologii. Projekt Pragi–Kraków pokazuje jednak, że LNG jest realnym narzędziem zmian – już dziś zmniejszającym wpływ branży na środowisko przy zachowaniu komfortu podróży.