Grupa Air France-KLM podejmuje kluczowe kroki w kierunku zeroemisyjnego lotnictwa regionalnego. Linie KLM i Transavia nawiązały strategiczną współpracę z holenderskimi innowatorami: Elysian Aircraft (elektryczność) i Conscious Aerospace (wodór), aby wspólnie opracować nową generację ekologicznych samolotów pasażerskich.

Dwa przełomowe projekty: elektryczny Elysian E9X. Pierwszy w pełni elektryczny, 90-miejscowy odrzutowiec o zasięgu 800 km. KLM i Transavia uczestniczą w warsztatach projektowych, by dostosować maszynę (planowaną na 2033 r.) do realiów operacyjnych, m.in. na ruchliwych trasach jak Amsterdam–Londyn.
Drugi to wodorowy Dash 8-300. Conscious Aerospace modernizuje istniejące regionalne samoloty, instalując napęd wodorowo-elektryczny. Celem jest pierwszy komercyjny lot pod koniec tej dekady. Partnerzy analizują konfigurację kabiny, trasy i koszty eksploatacji.
Wiedza operatora kluczem do sukcesu:
Partnerstwa wykraczają poza finansowanie. KLM i Transavia aktywnie dzielą się doświadczeniem operacyjnym, wiedzą o pasażerach i sieci połączeń, by technologie spełniały wymagania rynku. Jolanda Stevens z KLM zasiada nawet w radzie doradczej Elysian.
– Sama innowacja techniczna nie wystarczy. Nie da się zbudować przełomowego samolotu bez ścisłej współpracy z operatorami i lotniskami. To dostarcza kluczowych informacji – od wymagań technicznych po integrację z siatką połączeń – podkreśla Daniel Rosen Jacobson, Wiceprezes Elysian.
– Rozwój technologii dekarbonizujących lotnictwo wymaga współpracy międzynarodowej i krajowej. Wsparcie rządu oraz kooperacja z operatorami, jak KLM i Transavia, są kluczowe na każdym etapie – dodaje Erik Geertsema, Prezes Conscious Aerospace.
Strategia Grupy: Realizm i ambicja:
KLM widzi w technologiach wodorowych długofalową szansę, mimo początkowych ograniczeń:
– Wierzymy w zasadę: zacznij od małego, myśl na wielką skalę. Dzięki współpracy z innowatorami stawiamy realne kroki w stronę rozwiązań, które mogą odmienić branżę – mówi Barry ter Voert, Dyrektor ds. technologii i rozwoju w KLM.
Transavia, skupiając się na praktycznym zastosowaniu, wnosi doświadczenie w obsłudze technicznej i operacjach:
– Wierzymy w napęd elektryczny jako realny kierunek. Łączymy innowacje z doświadczeniem pasażerów i realiami kosztowymi. Jesteśmy w pełni zaangażowani – deklaruje Oliver Newton, Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji w Transavia.
Cel: Nowy ekosystem lotniczy
Partnerzy pracują nie tylko nad samolotami, ale nad kompleksowym, zrównoważonym modelem podróży regionalnej. Analizują konkretne scenariusze tras, propozycje dla pasażerów oraz całe doświadczenie podróży XXI wieku.
– Chcemy przemyśleć na nowo całe doświadczenie podróży lotniczej. Co jest przestarzałe? Jak uczynić latanie przyjemniejszym i bardziej odpowiedzialnym? Odpowiedzi szukamy razem – podsumowuje Daniel Rosen Jacobson z Elysian.
Horyzont wdrożenia:
Pierwsze komercyjne loty zmodernizowanym samolotem wodorowym Dash 8-300 planowane są na koniec tej dekady. Pełnoskalowa produkcja i dostawy elektrycznego Elysian E9X mają ruszyć w 2033 roku.