Zwyczaje wakacyjne Polaków kontra trendy europejskie

Autor: ANDRZEJ JARCZEWSKI

Polska staje się coraz popularniejszym celem podróży turystów z całego świata, a polscy turyści od dawna stanowią cenioną i na wielu rynkach ważną grupę gości. Jak więc wyglądają nasze zwyczaje podróżne względem tych europejskich?

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wyglądają trendy i zwyczaje podróżne Polaków, przedstawione w kilku wybranych badaniach i raportach opublikowanych w ostatnim czasie.

WAŻNE WAKACJE

W lecie 2025 r. Polacy, tak jak obywatele wielu krajów europejskich, nadal traktują wakacje jako priorytet. Według różnych badań około 75–78 proc. dorosłych Polaków planuje co najmniej jeden urlop w okresie od czerwca do września. Większość z nich wybiera wypoczynek w kraju – w badaniu Profitroomu aż 75 proc. deklaruje, że spędzi urlop w Polsce (43 proc. wyłącznie w kraju, 31 proc. w formule hybrydowej), a w badaniu Allianz 58 proc. odpowiadających planuje urlop krajowy (tylko 35 proc. wyjazd zagraniczny). To dużo więcej niż średnia europejska – według indeksu Allianz Partners przeciętnie 48 proc. Europejczyków woli wypoczywać lokalnie. Dla porównania, we Włoszech i Hiszpanii na wyjazd wakacyjny decyduje się odpowiednio 83 proc. i 80 proc. mieszkańców, a znacznie mniej – 66 proc. – Niemców. Widać więc wyraźnie, że Polacy wciąż chętnie pozostają w kraju lub w regionie (Bałtyk, góry) – podobnie jak mieszkańcy Szwajcarii (78 proc.) czy Austrii (74 proc.).

BUDŻET WAKACYJNY POLAKÓW I EUROPEJCZYKÓW

Planowane wydatki na wyjazd również pokazują dystans Polaków do innych narodów. Średni budżet wakacyjny planowany przez polskie gospodarstwa domowe wynosi około 6,4 tys. zł (ok. 1514 euro). To w przeliczeniu na osobę relatywnie niewiele – jak pokazuje międzynarodowe badanie Allianz Partners, przeciętny Europejczyk na rodzinne lato wydaje 2217 euro (wzrost o 12 proc. w porównaniu z 2024 r.). Zgodnie z ankietą Allianz Partners, do największych sumy planują m.in. mieszkańcy Niemiec – 2177 euro, Wielkiej Brytanii – 2747 euro, Austrii – 2364 euro czy Szwajcarii – 3722 euro, natomiast Hiszpanie celują w budżet ledwie 1056 euro.

Dla Polaków staje się jasne, że wakacje nie są tanie – ponad połowa badanych przez Santander deklaruje ograniczanie wydatków na inne cele, by móc zrealizować wakacyjny wyjazd. Przywiązujemy dużą wagę do oszczędności – w ankiecie Santander ponad połowa respondentów planuje wydać maksymalnie 3 tys. zł na osobę (w tym przedziale: 1001–2 tys. zł, 15 proc. – 2001–3 tys. zł). Duże budżety (powyżej 5 tys. zł na osobę) planuje niewielki odsetek – jedynie 11 proc. ankietowanych.

STYL ORGANIZACJI PODRÓŻY

Polacy coraz częściej samodzielnie organizują wypoczynek. W badaniu Santander aż 48 proc. osób przyznało, że cały wyjazd planuje na własną rękę – rezerwuje transport, noclegi i atrakcje bez pomocy biura podróży. Z kolei tylko 20 proc. korzysta z gotowych ofert biur, a 19 proc. wyjeżdża do rodziny lub znajomych (gdzie nie trzeba płacić za noclegi)

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl