Unia Europejska przymierza się do największej od lat reformy rozporządzenia regulującego prawa pasażerów lotniczych. Proponowane zmiany w przepisach (WE) nr 261/2004 – mimo że wciąż na etapie projektowania – już dziś wywołują żywe dyskusje wśród prawników, linii lotniczych, organizacji konsumenckich i samych podróżnych. Jakie zmiany szykuje Bruksela i kiedy mogą wejść w życie?

Obowiązujące od 2004 r. rozporządzenie nr 261/2004 przez wiele lat stanowiło jeden z filarów europejskiej ochrony pasażera. Regulowało zasady odpowiedzialności linii lotniczych w razie odwołania lotu, opóźnienia przekraczającego trzy godziny czy odmowy wpuszczenia na pokład. Jednak od początku jego stosowania pojawiały się głosy, że system ten nie nadąża za zmianami realiów rynkowych i technologicznych.
5 czerwca 2025 r. ministrowie transportu państw członkowskich UE osiągnęli polityczne porozumienie w sprawie propozycji nowelizacji rozporządzenia. To efekt długich negocjacji i kompromisu pomiędzy uproszczeniem procedur, oczekiwaniami przewoźników a ochroną interesów pasażerów. Jak wskazuje Dawid Janoszka, prawnik ekspert lotniczy z AirCashBack, mimo medialnych nagłówków sugerujących przesądzenie losów reformy, na obecnym etapie mamy do czynienia jedynie z propozycją legislacyjną. – Parlament Europejski nie zaczął jeszcze formalnie prac nad tym projektem lub wprowadzenia istotnych korekt. A z punktu widzenia konsumenta to bardzo ważna informacja, ponieważ w obecnym kształcie wiele zmian może ograniczyć skuteczną ochronę pasażerską – komentuje.
KLUCZOWE MODYFIKACJE W PRAWIE LOTNICZYM
Reforma zakłada wprowadzenie ponad 30 nowych przepisów, które mają zwiększyć czytelność prawa oraz ujednolicić procedury wewnątrz całej Unii. Jednak wiele z nich oznacza dla pasażerów ze zmniejszenie dotychczasowych praw – szczególnie w zakresie opóźnień i wysokości rekompensat.
OPÓŹNIENIA – WYŻSZ
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl