Agenci AI w turystyce

Autor: Zbigniew Adamów-Bielkowicz

Sztuczna inteligencja od lat zmienia sposób działania firm turystycznych. Najnowszym etapem tej ewolucji są tzw. agenci AI – oprogramowanie, które nie tylko odpowiada na pytania, ale potrafi samodzielnie działać, analizować dane, podejmować decyzje i wdrażać rozwiązania.

Opublikowany przez Amadeus i Microsoft raport „The Rise of AI Agents in Travel” pokazuje, jak ta technologia może realnie wpłynąć na różne sektory branży.

Czym jest agent AI

Agenci AI to programy bazujące na połączeniu uczenia maszynowego i generatywnej sztucznej inteligencji (takiej jak ChatGPT). W odróżnieniu od tradycyjnych chatbotów nie ograniczają się do udzielania odpowiedzi, ale mają tzw. agencyjność, czyli możliwość działania w sposób autonomiczny. Potrafią analizować dane z różnych źródeł, podejmować decyzje, komunikować się z ludźmi i innymi systemami, a także wykonywać konkretne czynności – od zmiany rezerwacji po optymalizację operacji lotniskowych.

Najkrócej mówiąc, agent AI to cyfrowy współpracownik, który nie tylko wspomaga człowieka, ale zdoła przejąć część jego zadań, zwłaszcza tych powtarzalnych i czasochłonnych.

Dlaczego branża turystyczna

Branża turystyczna to środowisko, w którym występuje masa nieustrukturyzowanych danych – od zapytań klientów po dokumenty linii lotniczych. Obok tych danych występują wymagania podejmowania decyzji na podstawie danych pochodzących z wielu źródeł, a następnie wdrożenia odpowiednich działań, np. modyfikacji rezerwacji, kontaktu z klientem czy zmiany planu podróży. Właśnie w te typy zadań najlepiej wpisuje się automatyzacja przy użyciu agentów AI.

Amadeus i Microsoft wskazują, że rozwiązania oparte na agentach AI mają potencjał zrewolucjonizowania firm turystycznych – od agencji podróży, przez lotniska i linie lotnicze, po hotele.

Amadeus i Microsoft od 2021 r. działają razem na rzecz rozwoju nowoczesnych technologii dla sektora podróży. Wspólnie przygotowały raport, który pokazuje, jak sztuczna inteligencja – a konkretnie agenci AI, czyli programy działające jak wirtualni pomocnicy – mogą usprawnić działanie firm z branży turystycznej. Według autorów największy wpływ tej technologii będzie widoczny w najbliższych latach, zwłaszcza jeśli chodzi o poprawę efektywności i oszczędność czasu w codziennej pracy.

Amadeus jest już technologicznie przygotowany do wdrożenia takich rozwiązań – firma przeniosła swoje systemy do chmury i uporządkowała dane w sposób, który ułatwia ich wykorzystanie przez AI. To tworzy solidne podstawy do realnego zastosowania agentów AI.

Transformacja w planowaniu i sprzedaży podróży

Wyobraź sobie, że nie musisz już przeszukiwać dziesiątków stron z ofertami lotów. Zamiast tego piszesz do swojego wirtualnego asystenta, np. „Chcę polecieć do Barcelony na trzy dni w przyszłym miesiącu, najlepiej z opcją pracy zdalnej i koncertem w

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl