Jak turyści postrzegają sztuczną inteligencję

Autor: ZBIGNIEW ADAMÓW-BIELKOWICZ

Sztuczna inteligencja wkracza do turystyki na dobre, ale nie bez wątpliwości. Z globalnego badania Booking.com wynika, że choć większość podróżnych dostrzega korzyści płynące z AI, wielu podchodzi do niej z ostrożnością.

Raport „The Global AI Sentiment Report 2025” jest oparty na opiniach ponad 37 tys. osób z 33 krajów, pokazuje zróżnicowane podejście do sztucznej inteligencji zarówno w kontekście codziennego życia, jak i podróży.

AI wzbudza zainteresowanie, ale też niepokój

91 proc. badanych wyraziło ekscytację związaną z AI, a 89 proc. chce wykorzystywać ją w planowaniu podróży. Jednocześnie aż 91 proc. ma przynajmniej jedną obawę związaną z tą technologią. Zaledwie 6 proc. konsumentów w pełni ufa sztucznej inteligencji, a jedynie 12 proc. czuje się komfortowo, pozwalając jej podejmować decyzje bez udziału człowieka.

Z badań wynika, że podróżni postrzegają AI głównie jako narzędzie wspierające – coś, co może usprawnić planowanie, podpowiedzieć lokalne atrakcje czy pomóc w tłumaczeniach. Większość nie oczekuje (ani nie chce), by AI przejęła pełną kontrolę nad procesem decyzyjnym.

Podział postaw: od entuzjastów po sceptyków

Respondenci zostali podzieleni na pięć głównych grup:

• entuzjaści AI (36 proc.) – zainteresowani technologią, widzą w niej potencjał,

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl