Polska Izba Turystyki wystosowała stanowcze oświadczenie w odpowiedzi na narastającą krytykę projektów realizowanych w zakresie komponentu HoReCa Krajowego Planu Odbudowy.
Prezes izby Paweł Niewiadomski skierował w tej sprawie oficjalne pismo do prezesa Rady Ministrów.
Izba stanowczo sprzeciwia się medialnym doniesieniom przedstawiającym inwestycje branżowe w kategoriach nadużyć. W komunikacie czytamy: „Ekspresy do kawy w kawiarniach, jachty w ośrodkach nad jeziorami, sauny hotelowe czy maszyny do lodów to elementy podstawowej infrastruktury turystycznej, a nie przejaw zbędnego luksusu”.
PIT przypomina, że sektor HoReCa był najbardziej dotknięty skutkami pandemii, a środki z KPO miały służyć dywersyfikacji działalności, ograniczeniu sezonowości i zwiększeniu odporności branży. Każdy wniosek podlegał szczegółowej ocenie formalnej, merytorycznej i finansowej, a przedsiębiorcy inwestowali własne środki, ponosząc pełne ryzyko biznesowe.
Izba apeluje do rządu o:
- pełną transparentność kryteriów oceny i wyników kontroli,
- rzetelne wyjaśnienie przyczyn odrzucenia wniosków,
- unikanie populistycznych narracji i ochronę uczciwych przedsiębiorców,
- partnerski dialog rządu z branżą turystyczną.
„Nie wolno tracić z oczu celu KPO – dobrze realizowany program wzmacnia gospodarkę, tworzy miejsca pracy i zwiększa konkurencyjność polskiej turystyki” – podkreśla prezes Niewiadomski.
Touroperator wprowadza kilka istotnych nowości, które mają ułatwić klientom wybór wymarzonych wakacji.
Główną zmianą jest podział oferty na trzy nowe kategorie: – Itaka Family – hotele z animacjami i oferta dla rodzin z dziećmi, – Itaka Adults – wyjazdy tylko dla dorosłych, w tym autorska formuła ItaKarma, – Itaka Platinum – najlepsze hotele wysokiej klasy z najwyższej półki.
Wśród nowych kierunków i tras na sezon letni znajdą się: El Alamein – nowy region w Egipcie z wylotami z Warszawy; loty na La Palmę z Wrocławia. Rozszerzona zostaje oferta wycieczek objazdowych (308 programów), w tym o nowości w Skandynawii i Azji. Aktywne programy No Limits obejmują 11 propozycji, m.in. z via ferratami we Włoszech czy trekkingiem w Peru.
– Chorwacja stała się dla wielu Polaków niemal wakacyjną tradycją. Z roku na rok widzimy, że coraz chętniej wracają do miejsc, które już znają i kochają, a jednocześnie odkrywają nowe zakątki tego kraju – komentuje Małgorzata Kowalska, dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. – Polskich turystów urzeka nie tylko morze i słońce, ale też atmosfera małych miasteczek, gościnność i bogactwo doświadczeń – dodaje.
Chorwacja zachwyca nie tylko latem. Jesienią i zimą odsłania swoje kameralne, spokojniejsze oblicze: winnice Istrii, zabytkowe uliczki miast Dalmacji pozbawione tłumów oraz lokalne jarmarki i festiwale kulinarne. To właśnie ta różnorodność oraz autentyczność sprawiają, że Chorwacja pozostaje dla Polaków kierunkiem wyjątkowym i niezapomnianym, do którego chce się wracać.


