Szybciej koleją do Wilna   przewoźnicy

Już w grudniu br. litewska stolica stanie się jeszcze łatwiej dostępna dla polskich turystów. Dzięki współpracy przewoźników kolejowych z Polski i Litwy, podróż z Warszawy do Wilna skróci się o godzinę.

To dobra wiadomość dla miłośników podróży koleją, którzy doceniają jej walory ekologiczne i komfort.

Obecnie podróż z Warszawy Centralnej do Wilna zajmuje około 8 godzin i 30 minut, wliczając transfer niezbędny ze względu na różny rozstaw szyn po obu stronach granicy. Polska stosuje standardowy rozstaw 1435 mm, natomiast na Litwie obowiązuje szeroki rozstaw 1520 mm.

Od grudnia br. czas podróży skróci się do około 7 godzin i 30 minut. Docelowo podróż ma zająć mniej niż 7 godzin. Bezpośredni pociąg z Warszawy Centralnej do Wilna odjeżdża codziennie o 7.55, a bilety można kupić w cenie 108,50 zł.

Na polskiej części trasy obowiązują standardowe zniżki dla dzieci i młodzieży (37%), studentów (51%) i seniorów (30%). Aby z nich skorzystać, w większości przypadków trzeba legitymować się polskim obywatelstwem lub np. kartą ISIC w przypadku studentów. Zniżki grupowe i bilety rodzinne są jednak dostępne dla wszystkich pasażerów.

Na litewskiej części trasy zniżki są dostępne w szerszym zakresie i obejmują zarówno studentów z Litwy, jak i UE (50%). Posiadacze kart Eurail i Interrail podróżują za darmo, obowiązuje ich jedynie niewielka opłata za rezerwację miejsca. Dodatkowe zniżki przysługują także posiadaczom Karty Rodziny, uczniom i seniorom, choć część z nich wymaga obywatelstwa lub prawa stałego pobytu na terenie Litwy.

Aktualne informacje zawsze najlepiej sprawdzać na oficjalnych stronach PKP Intercity i Kolei Litewskich.

Długa wspólna historia połączeń kolejowych

Połączenie kolejowe między Warszawą a Wilnem ma długą tradycję. Już w XIX w. zbudowano linię kolejową łączącą St. Petersburg i Warszawę, a jej trasa przebiegała przez dzisiejsze terytoria Litwy. W okresie międzywojennym między Wilnem a Warszawą kursował szybki pociąg nazywany Latającym Wilnianinem. W okolicach 1919 r. pokonanie tej trasy zajmowało blisko 20 godz., jednak do 1939 r. czas ten skrócono do 5 godz. i 45 min.

Dopiero w 1992 r. przywrócono regularne połączenia na trasie Warszawa–Suwałki–Šeštokai–Wilno. Pociąg z Warszawy do Wilna przestał jednak kursować w 2013 roku.

Najnowsze międzynarodowe połączenie na trasie Kraków-Warszawa-Mockava-Kowno-Wilno wystartowało w 2022 r. i natychmiast zdobyło dużą popularność – bilety wyprzedały się zaraz po rozpoczęciu sprzedaży. Zainteresowanie tym połączeniem można przypisywać silnym historycznym i kulturalnym więziom łączącym Polskę i Litwę.

Dlaczego warto odwiedzić Wilno?

Wilno ma wiele do zaoferowania turystom. Miejska starówka, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, ukazuje bogactwo wspólnej, polsko-litewskiej historii, w tym liczne kościoły katolickie oraz słynny obraz Matki Bożej Ostrobramskiej.

Nowoczesna część miasta jest równie urokliwa. Znajdziemy tu tętniące życiem ulice, nowoczesną architekturę i żywiołową kulturę kawiarnianą. Miłośnicy wyrafinowanej kuchni znajdą tu wiele restauracji wyróżnionych gwiazdkami Michelin, w których ceny pozostają zaskakująco umiarkowane na tle innych europejskich stolic.

Również poza miastem łatwo dostępnych jest wiele atrakcji, jak malowniczy Zamek w Trokach, położony nad jeziorem Galwe. Jest oddalony od Wilna o zaledwie pół godziny jazdy pociągiem, co czyni go idealnym miejscem na jednodniową wycieczkę.

Komfortowe połączenie i plany na przyszłość

Na Litwę kursują nowoczesne i wygodne pociągi. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka elektryczne, miejsce na rowery i klimatyzację. Na trasie Wilno-Kowno można też skorzystać z oferty gastronomicznej. Pociągi są też przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

W najbliższym czasie planowane są dalsze usprawnienia. Litewski operator kolejowy LTG Link i PKP Intercity podpisały list intencyjny w sprawie zacieśnienia współpracy i poprawy połączeń pomiędzy Wilnem i Warszawą. W planie jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Przygotowywane są również dwa nowe połączenia do Wilna:

  • Z Zachodniej Polski, przez Poznań i Warszawę
  • Z Suwałk

W dalszej perspektywie, po ukończeniu linii szybkich kolei Rail Baltica, podróż do litewskich miast będzie się odbywać bez przesiadek.

Jak powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity: "Rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych jest istotne z punktu widzenia realizowanej inwestycji w Rail Baltica, stanowiącej europejski projekt połączenia krajów bałtyckich. Docelowo chcemy, aby pasażerowie mogli podróżować szybko i wygodnie, według czytelnego rozkładu i o satysfakcjonujących dla wszystkich godzinach odjazdów".