Ponad 70% rezerwacji podróży odbywa się dziś online – to ogromna szansa dla sektora turystycznego, ale też źródło nowych zagrożeń. Według raportu 2025 Bad Bot Report firmy Imperva, aż 27% wszystkich ataków botów na świecie wymierzonych jest w branżę turystyczną, co czyni ją najczęściej atakowanym sektorem, po raz pierwszy wyprzedzając handel detaliczny.

Problem jest szczególnie aktualny w kontekście obchodzonego 27 września Światowego Dnia Turystyki, ustanowionego w 1979 r. przez UNWTO. Branża globalnie ma powody do świętowania – jej wartość ma sięgnąć 782,4 mld USD do 2029 roku. W Polsce w 2025 roku turystyka osiągnie rekordowe 165,5 mld zł (4,4% PKB), z czego 44,9 mld zł wydadzą turyści krajowi, a 76,9 mld zł – zagraniczni.
Boty psują rynek
Ruch generowany automatycznie już w 2024 r. przekroczył aktywność użytkowników i stanowił 51% całego ruchu internetowego. W turystyce skutki są szczególnie dotkliwe. Do najczęstszych nadużyć należą:
- masowe wykupywanie biletów lotniczych i ich odsprzedaż po zawyżonych cenach,
- fałszywe recenzje – tylko w ubiegłym roku Tripadvisor usunął 2,7 mln opinii,
- zakłócanie modeli cenowych linii lotniczych przez sztucznie generowany popyt,
- oszustwa w programach lojalnościowych z wykorzystaniem przejętych kont.
– Narzędzia AI sprawiły, że przeprowadzanie zakrojonych na szeroką skalę ataków przy pomocy nawet prymitywnych botów stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek, co przeciąża platformy turystyczne. Kluczowe jest dziś zapewnienie, że każda rezerwacja pochodzi od prawdziwego użytkownika, a nie od bota – podkreśla Karol Chilimoniuk, odpowiedzialny za rozwój sieci World na rynkach Europy Centralnej.
Rozwiązanie: dowód człowieczeństwa
Odpowiedzią na nowe wyzwania ma być technologia Proof of Human, czyli cyfrowy „dowód człowieczeństwa”. Rozwiązanie umożliwia weryfikację, że interakcje online pochodzą od unikalnych osób, bez konieczności ujawniania ich pełnej tożsamości.
– Podróże to odkrywanie autentycznych doświadczeń i spotkania z prawdziwymi ludźmi. W świecie cyfrowym potrzebujemy tego samego. Proof of Human pozwala zachować zaufanie, chroni prywatność i gwarantuje autentyczność interakcji – dodaje Chilimoniuk.
Według ekspertów takie rozwiązania mogą przywrócić równowagę w branży: bilety, promocje i nagrody lojalnościowe trafią do realnych podróżnych, a nie botów; zaufanie do recenzji zostanie odbudowane; a platformy turystyczne zyskają możliwość oferowania użytkownikom bardziej spersonalizowanych i bezpiecznych usług.