Assistance jako element polisy turystycznej – jak działa i dlaczego jest niezbędna w podróży?   MATERIAŁ PARTNERA

Różne formy zabezpieczenia osób, towarów i środków płatniczych są nierozłącznym elementem podróży niemal od zarania dziejów. Klasyczne ubezpieczenia pojawiły się wraz z rozwojem nowoczesnej turystyki. Usługa assistance powstała natomiast w latach 60. XX wieku, a jej głównym celem i funkcją było niesienie pomocy podróżnym – kierowcom i turystom, w nagłych przypadkach.

Zalety i funkcje assistance

Początkowo assistance koncentrowało się na pomocy drogowej oraz organizowaniu transportu medycznego dla osób poszkodowanych za granicą. Z czasem zakres usług poszerzono o pomoc domową, techniczną, prawną i informacyjną. Główne założenie assistance to szybkie i skuteczne wsparcie w sytuacjach nagłych i nieprzewidzianych.

Usługa ta działa na zasadzie całodobowej dostępności i obejmuje organizację oraz pokrycie kosztów pomocy. Może być oferowana jako dodatek do ubezpieczenia, np. komunikacyjnego, turystycznego czy zdrowotnego.

Celem assistance jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i komfortu klientów. Obecnie assistance to standardowa usługa oferowana przez wiele firm ubezpieczeniowych na całym świecie. Usługi z zakresu assistance podróżnego obejmują szeroki wachlarz form pomocy.

Wszystkie mają być dostępne w trybie całodobowym (24/7) oraz mają zapewnić ubezpieczonemu bezpieczeństwo i komfort podczas wyjazdu. Kilka przykładów poniżej:

1. Pomoc medyczna za granicą – organizacja i pokrycie kosztów wizyt lekarskich, leczenia szpitalnego, transportu medycznego czy zakupu leków.

2. Transport medyczny i repatriacja – zorganizowanie powrotu chorego lub poszkodowanego do kraju, w razie potrzeby z asystą medyczną.

3. Pomoc w razie utraty dokumentów – wsparcie w uzyskaniu tymczasowych dokumentów tożsamości, kontakt z konsulatem.

4. Tłumacz lub pomoc językowa – telefoniczne wsparcie tłumacza w sytuacjach nagłych, np. podczas wizyty u lekarza lub na policji.

5. Pomoc prawna – organizacja porady prawnej w razie konfliktu z lokalnym prawem.

6. Wsparcie w razie opóźnień lub odwołania lotu – pomoc w organizacji alternatywnego transportu lub noclegu.

7. Pokrycie kosztów zakwaterowania dla osoby towarzyszącej – jeśli osoba ubezpieczona trafi do szpitala.

8. Pomoc w razie utraty bagażu lub rzeczy osobistych – wsparcie finansowe lub organizacyjne.

9. Kontynuacja podróży – pomoc w organizacji dalszej podróży, jeśli ubezpieczony nie może korzystać z pierwotnych środków transportu.

Ewolucja assistance

Potrzeby współczesnego podróżnego wciąż ewoluują, co wymusza na ubezpieczycielach i asystorach, poszerzanie zakresu usług oraz stałe usprawnianie procesów. Obecnie standardem staje się komunikacja z centrum alarmowym za pomocą komunikatorów czy z wykorzystaniem sieci wifi

oraz zgłaszanie szkód w wygodnej aplikacji.

Uzupełnieniem ubezpieczenia może być także usługa Concierge, polegająca na ułatwieniu w dostępie lub wręcz organizacji usług w zakresie na przykład zakupu biletów na eventy, rezerwacji modnych restauracji czy wysłania kwiatów z okazji jakiegoś osobistego święta naszego podróżnego – rocznica, jubileusz itp.

Najważniejszą zmianą w ostatnich latach jest jednak oczekiwanie znaczącego skrócenia procesu organizacji usługi czy szybszego dokonania wypłat należnych odszkodowań z tytułu zdarzeń objętych ochrona ubezpieczeniową.

Już nie chodzi o tygodnie i dni, a o godziny. Nawet w tzw. likwidacji szkód (np. refundacja poniesionych kosztów przez ubezpieczonego) co raz częściej mamy do czynienia z procesem w trybie fast-track.

ISON Care – 30 lat assistance w Polsce

Korzenie ISON Care w Polsce sięgają 1995 roku. Na początku znani byliśmy jako CORIS, potem APRIL, od 2021 działamy pod obecna nazwą. Jesteśmy częścią Grupy ISON, której właścicielem jest Innova Capital, a jej udziałowcem Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Jako pionierzy assistance w Polsce dostarczamy naszym Partnerom i ich Klientom nowoczesne i efektywne rozwiązania, oparte o nasze wieloletnie doświadczenie oraz nowoczesne technologie. Naszymi Partnerami w obszarze turystki są głównie towarzystwa ubezpieczeniowe blisko

współpracujące z branżą turystyczną. Jesteśmy członkiem Polskiej Izby Turystyki (PIT).

Niesiemy pomoc podróżnym i turystom na całym świecie. Ważnym elementem tej obietnicy jest także globalna sieć sprawdzonych dostawców usług. Zaliczają się do nich m.in. placówki medyczne, firmy z obszaru transportu medycznego (np. ambulanse lotnicze) czy firmy

funeralne. Codziennie setki osób dzwoniących z bliskiej zagranicy czy z najodleglejszych zakątków świata słyszy w słuchawce swojego telefonu „Dzień Dobry, ISON Care, jak mogę pomóc?”. Słowa powitania oddają najważniejszą cześć naszej misji – pomoc. Nieważne gdzie i kiedy, zawsze

empatycznie, skutecznie i profesjonalnie. Your ISON is Always On.

Różne formy zabezpieczenia osób, towarów i środków płatniczych są nierozłącznym elementem podróży niemal od zarania dziejów. Klasyczne ubezpieczenia pojawiły się wraz z rozwojem nowoczesnej turystyki.

Usługa assistance powstała natomiast w latach 60. XX wieku, a jej głównym celem i funkcją było niesienie pomocy podróżnym – kierowcom i turystom, w nagłych przypadkach.


Rafał Buczak

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu

Kontakt: rafal.buczak@isoncare.pl, +48 734 180 008