Wrzesień 2025 r. stał się ważnym punktem zwrotnym w dyskusji o cyberbezpieczeństwie branży turystycznej. Zakrojony na szeroką skalę atak ransomware sparaliżował systemy odprawy pasażerów na kilku kluczowych lotniskach Europy, powodując opóźnienia, odwołania lotów i frustrację podróżnych.

Choć linie i porty lotnicze poradziły sobie dzięki awaryjnym procedurom manualnym, zdarzenie to ujawniło słabe punkty infrastruktury cyfrowej, na której opiera się współczesna turystyka.
KOGO DOTKNĄŁ ATAK
Największe perturbacje wystąpiły w Brukseli, Berlinie i Londynie. Lotnisko Brussels Airport przyznało, że cyberatak miał „duży wpływ” na rozkład lotów, a odprawa mogła odbywać się wyłącznie ręcznie. W Berlinie operatorzy odłączyli zaatakowane systemy od sieci, by ograniczyć rozprzestrzenianie się infekcji. Heathrow – największe lotnisko Europy – określiło zdarzenie jako „problem techniczny” i ostrzegło podróżnych przed możliwymi opóźnieniami.
Zakłócenia odnotowano ponadto Dublin i Cork. Niektórkie natomiast pozostały paryskie porty lotnicze, co wskazuje na wybiórczy charakter ataku.
W centrum problemu znalazła się firma Collins Aerospace, dostawca systemu MUSE (Multi-User System Environ
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl