Wczesna sprzedaż imprez na przyszłoroczne lato na razie nie charakteryzuje się gwałtownymi zmianami cen – wnika z analizy eksperta TravelData.
We wcześniejszych wydaniach „Rynku Turystycznego” przedstawiliśmy dwanaście porównań średnich cen wyjazdów na najbardziej popularnych kierunkach letniego wypoczynku dla sezonów lato 2016 i 2017. Opierały się one na danych o cenach z mniej więcej połowy kolejnych miesięcy, poczynając od pierwszego miesiąca sprzedaży first minute, czyli od października 2016 r. do września 2017 r. Ostatnie z tych zestawień obejmowało już końcowy okres minionego sezonu turystycznego, który od samego początku charakteryzował się bardzo dobrą koniunkturą i wysokimi wzrostami sprzedaży rok do roku, która w uśrednionych wartościach całosezonowych była najprawdopodobniej bliska poziomu 23 proc. Sytuacja na rynku wycieczek była tak zachęcająca, że niektórzy organizatorzy zdecydowali o nadzwyczajnym przedłużeniu sezonu wylotów na niektóre kierunki.
Dotyczyło to zwłaszcza Grecji, w której tegoroczny sezon stał się w ten sposób historycznie rekordowo długi. Była to, generalnie rzecz biorąc, znacząco inna sytuacja niż w poprzednim roku 2016, który rozkręcał się powoli, przechodząc od stosunkowo słabej koniunktury w okresie wiosennym do stopniowo coraz lepszej w miesiącach późniejszych, a najlepszej w samej końcówce sezonu. Nie wystarczyło to jednak do zamknięcia roku dodatnią dynamiką wzrostu rynku, który w zdecydowanie najważniejszym dla branży turystycznej segmencie czarterowym odnotował spadek o około 3,2 proc. Lotnicza turystyka wyjazdowa jako całość odnotowała wówczas wzrost o 2,7 proc. jedynie za sprawą tradycyjnie wysokiego wzrostu liczby uczestników turystycznych wyjazdów organizowanych samodzielnie z wykorzystaniem tzw. tanich linii, która wzrosła o prawie 35 proc.
W tym roku czołowe biura podróży stosunkowo wcześnie rozpoczęły sprzedaż ofert na kolejny sezon lato 2018 (lider polskiego rynku turystyki wyjazdowej, czyli biuro Itaka, uczynił to już na początku września), a więc w bieżącym wydaniu „Rynku Turystycznego” możliwe staje się już dość reprezentatywne inauguracyjne porównanie cen oferowanych przez nie na najważniejszych kierunkach letniego wypoczynku Polaków w sezonach lato 2017 i 2018 oraz wyciąganie z tej nowej sytuacji pierwszych wniosków. Należy przy tym zaznaczyć, że z powodu rekordowo wczesnego startu sprzedaży sezonu lato 2018 przedstawione bieżące porównania i zestawienia są już dostatecznie reprezentatywne, gdyż bierze w nich udział ponad 2,6 tys. hoteli (w samym szczycie sprzedaży liczba ta rzadko przekracza 3 tys. obiektów) i występują w nich pełne lub niemal pełne oferty wszystkich głównych touroperatorów w polskiej branży zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Jak łatwo dostrzec, odmiennie niż w zdecydowanej większości zestawień z ubiegłego sezonu, tabela nie jest już zdominowana przez ciemne lub bardzo ciemne odcienie czerwieni, które oznaczały, że ceny wyjazdów były znacząco wyższe od tych z roku ubiegłego.
Obecnie zestaw kolorów stał się już wyraźnie bardziej zrównoważony, a kolory zielony lub neutralny biały zagościły teraz na trzech czwartych przedstawianych w tabeli kierunków. Z tą sytuacją koresponduje minimalny średni spadek cen dla 16 kierunków wobec takiego samego okresu przed rokiem, który wyniósł w tym zestawieniu 2 zł, czyli była to sytuacja całkowicie inna niż we wcześniejszych zestawieniach z 7 września, 3 sierpnia, 7 lipca, 15 czerwca, 11 maja i 13 kwietnia, gdy średnie ceny rosły o odpowiednio 75, 36, 291, 189, 205 i 237 zł. To słabnięcie dynamiki cen (ich wzrosty pozostają w generalnym trendzie spadkowym) może mieć związek ze słabnącym popytem wynikającym z malejącej dynamiki wzrostu dochodów gospodarstw domowych, a ta z kolei ze stopniowym słabnięciem efektu jego wspomagania ze strony wypłat z programu Rodzina 500
Bułgaria na razie na pozycji lidera wzrostów cen
W zeszłym sezonie Bułgaria początkowo cieszyła się umiarkowaną popularnością, co mogło mieć związek z opiniami o dużej liczbie reklamacji na tym kierunku zgłas
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl