Polska Izba Turystyki popiera inicjatywę ECTAA, która wzywa unijnych ustawodawców do wprowadzenia mechanizmów ochrony pasażerów przed skutkami upadłości linii lotniczych.
W ostatnim kwartale 2017 r. doszło do upadłości trzech dużych przewoźników europejskich – brytyjskiej linii lotniczej Monarch Airlines, niemieckiej Air Berlin i austriackiej Niki. W ich wyniku wielu pasażerów pozostało za granicą bez możliwości powrotu do kraju wykupionym lotem, a inni nie mają szansy na odzyskanie pieniędzy za niewykorzystane bilety na podróże, które dopiero miały się rozpocząć. Jeśli chodzi o Monarch Airlines, mowa o ponad 110 tys. pasażerów przebywających poza Wielką Brytanią w momencie ogłoszenia upadłości i kolejnych 750 tys., które zarezerwowały lot u przewoźnika i z niego nie skorzystały. W wypadku Air Berlin co najmniej 180 tys. klientów nie odzyska poniesionych kosztów, zawieszenie działalności przez Niki dotyczy 410 tys. rezerwacji (210 tys. założonych przez agentów i 200 tys. bezpośrednio). Łącznie skutki wynikające z upadłości tych trzech przewoźników dotkną ponad 1 mln rezerwacji.