Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport podsumowujący kontrolę promocji turystycznej Polski. Wynika z niego, że wprawdzie działania promocyjne są prowadzone zgodnie z prawem, jednak tak naprawdę nie wiadomo, czy są skuteczne.
Kontrola dotyczyła działań z lat 2015- -2018. Nie obejmowała ona tylko centrali Polskiej Organizacji Turystycznej, ale również niektóre ośrodki zagraniczne, województwa oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki. Dotyczyła więc kilku poziomów promocji zagranicznej naszego kraju i właściwie wszystkich podmiotów, które za tę promocję instytucjonalnie odpowiadają. Co dokładnie sprawdzała Najwyższa Izba Kontroli? Pytanie, na które szukano odpowiedzi, brzmiało: czy promocja turystyczna Polski była realizowana prawidłowo i spowodowała wzrost atrakcyjności turystycznej?
Jak była promocja?
Zdaniem autorów raportu sama promocja była prowadzona w sposób prawidłowy. Pozytywnie oceniono działania POT prowadzone wraz z ośrodkami zagranicznymi tej instytucji oraz przez ROT-y. Podkreślono, że w promocji wykorzystywano atrakcje turystyczne regionów oraz wydarzenia kulturalne, gospodarcze czy sportowe. Jako przykłady takiego wykorzystania w promocji dużych imprez podano Światowe Dni Młodzieży i Mistrzostwa Europy w siatkówce. Uwagi dotyczące Regionalnych Organizacji Turystycznych nie powinny dziwić nikogo, kto ma z nimi do czynienia. Choć formalnie są to organizacje takie same, to jednak różnice pomiędzy nimi są bardzo duże. Część z nich jest silna i działa bardzo prężnie. Inne są mało energicznymi organizacjami reprezentującymi niewielką część branży ze swojego regionu. Kontrolerzy NIK zauważyli, że niektóre (konkretnie cztery z sześciu skontrolowanych) nie miały odrębnej strategii i celów działania. Dwa, które takie dokumenty posiadały, to ROT Świętokrzyski oraz Opolski. Niektóre działały na podstawie ogólnej strategii dla swojego województwa.
PO T działa dobrze, choć są uwagi
Działania POT zostały pochwalone m.in. za większe wykorzystanie mediów społecznościowych. Dzięki tym działaniom zwiększył się zasięg kampanii. Pochwalone zostały sztandarowe akcje Polskiej Organizacji Turystycznej, a mianowicie certyfikaty POT dla najlepszych produktów turystycznych oraz akcja „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”. Szczególnie chwalona była ta ostatnia akcja, za działania w niskim sezonie turystycznym. Zauważono również, że w kolejnych akcjach bierze udział coraz większa liczba uczestników, i to zarówno po stronie branżowej, jak i konsumenckiej. Podsumowano również wszystkie działania POT w kontrolowanym okresie. Okazało się, że przedstawiciele organizacji zorganizowali lub brali udział w 50 targach turystycznych, 166 warsztatach branżowych i workshopach, 117 imprezach promocyjnych, 571 podróżach prasowych i studyjnych, 271 prezentacjach. Ponadto POT przygotowała i opublikowała 39 materiałów prasowych i wydawniczych o tematyce turystycznej, zrealizowała 55 filmów i reportaży, 171 reklam w prasie branżowej, konsumenckiej i specjalistycznej oraz 70 reklam zewnętrznych. Najpoważniejsze zastrzeżenia do POT wyrazili kontrolerzy w kwestii braku aktualizacji dokumentu „Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020”. Jak podkreślono w raporcie, zawarta w „Marketingowej strategii...” diagnoza stanu gospodarki turystycznej, cele strategiczne i operacyjne oraz wskaźniki były niespójne z
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl