Oprócz przykładów lokalnych grup działania (LGD) funkcjonujących w Europie Zachodniej nie mieliśmy żadnych wzorców czy odniesień do podobnych instytucji działających w kraju – wspomina Witold Łacny prezes zarządu Lokalnej Grupy Działania „Zielony Wierzchołek Śląska”.
Jak doszło do powstania LGD w Kłobucku?
Lokalna Grupa Działania „Zielony Wierzchołek Śląska” powstała z pomocą programu „Leader”. Jest to europejski program wspierania rozwoju wsi, w którym oddolne inicjatywy lokalne są realizowane, we współpracy z samorządami województw, dzięki dofinansowaniu ze środków z Unii Europejskiej. „Leader” funkcjonuje w krajach „starej” Unii na obszarach wiejskich od 1991 r. W Polsce początki programu wiążą się ściśle z momentem nastania członkostwa Polski w UE. LGD „Zielony Wierzchołek Śląska” powstała w 2006 r. w ramach Schematu I Pilotażowego Programu Leader+ PROW 2004-2006. 26 lutego 2006 r. została zarejestrowana jako stowarzyszenie w Krajowym Rejestrze Sądowym. Dalsza droga wyglądała następująco
• 8 lutego 2007 r. w ramach Schematu II Pilotażowego Programu Leader+ została podpisana z FAPA umowa na realizację projektu pn. „Rozwój i promocja Zielonego Wierzchołka Śląska w oparciu o lokalne produkty oraz zasoby naturalne i kulturowe”. Projekt realizowany był do kwietnia 2008 r.;
• drugie półrocze 2008 r. to czas prac związanych z przygotowaniem lokalnej strategii rozwoju – dokumentu niezbędnego do ubiegania się od dofinansowanie działań podejmowanych poprzez społeczność lokalną w ciągu najbliższych pięciu lat;
• w grudniu 2008 r. opracowana Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru „Zielonego Wierzchołka Śląska” została przyjęta przez Walne Zebranie członków;
• 22 maja 2009 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach przedstawiciele zarządu LGD podpisali umowę o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju, która realizowana była w latach 2009-2015, a w maju 2015 r. umowę na lata 2014-2020.
LGD „Zielony Wierzchołek Śląska” działa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, z uwzględnieniem ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno- -kulturowych, rozwoju turystyki oraz popularyzacji i rozwoju produkcji wyrobów regionalnych. Głównymi celami statutowymi stowarzyszenia są: działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w sz
[...]Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl