Liczba pasażerów na polskich lotniskach wzrasta w zaskakującym tempie. Na funkcjonujących lądowiskach panuje tłok i ich włodarze mają coraz większe trudności z poradzeniem sobie z tą sytuacją. Konieczna jest natychmiastowa budowa nowych portów i modernizacja już istniejących

Według danych z 2007 roku w Polsce funkcjonowało 12 pasażerskich portów lotniczych usytuowanych w 12 województwach. W związku ze wzrostem liczby pasażerów liczba tego typu obiektów w Polsce, szczególnie na tle innych krajów UE, nie jest wystarczająca.
Lotnisko w Goleniowie - SZCZECIN
Nadal portu lotniczego nie mają cztery województwa: podlaskie, opolskie, lubelskie i świętokrzyskie. W niektórych regionach Polski podróżni muszą przebyć ponad 200 km, aby dostać się do najbliższego lotniska. Średnio na jeden port lotniczy w Polsce przypada 3,2 mln obywateli, podczas gdy w krajach starej Unii Europejskiej liczba ta wynosi około 460 tys. mieszkańców. Według czterostopniowej kategorii Komisji Europejskiej mamy tylko jedno lotnisko kat. B, obsługujące 5-10 mln pasażerów. Jest to port lotniczy Okęcie.
KATOWICE - Lotnisko w Pyrzowicach
Są też cztery porty lotnicze kat. C, czyli uważane przez UE za duże porty regionalne, obsługujące 1-5 mln pasażerów. Zaliczają się do nich: Kraków, Katowice, Gdańsk i Wrocław. Pozostałe lotniska to, zgodnie z nazewnictwem UE, małe i nieznaczące porty kategorii D. Istniejąca sieć lotnisk nie jest w stanie sprostać prognozowanemu dla Polski w najbliższych latach wzrostowi ruchu lotniczego. Według specjalistów dla zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych społeczeństwa potrzeba około 38 portów lotniczych.
Lądują w regionach
W ostatnich latach struktura polskiego lotniczego ruchu pasażerskiego uległa znacznym zmianom. Sektor lotniczy zaczynają kształtować przede wszystkim porty regionalne, które obsługują pasażerów na trasach międzynarodowych średniego i krótkiego zasięgu. Od roku 2003 liczba pasażerów korzystających z regionalnych portów lotniczych zwiększyła się prawie czterokrotnie z ok. 2,7 mln do niemal 9,9 mln i jest większa od liczby pasażerów Okęcia, które jeszcze pięć lat temu generowało około 75 proc. obsługi ruchu pasażerów na polskich lotniskach.

Według danych z 2007 roku w Polsce funkcjonowało 12 pasażerskich portów lotniczych usytuowanych w 12 województwach. W związku ze wzrostem liczby pasażerów liczba tego typu obiektów w Polsce, szczególnie na tle innych krajów UE, nie jest wystarczająca.

Nadal portu lotniczego nie mają cztery województwa: podlaskie, opolskie, lubelskie i świętokrzyskie. W niektórych regionach Polski podróżni muszą przebyć ponad 200 km, aby dostać się do najbliższego lotniska. Średnio na jeden port lotniczy w Polsce przypada 3,2 mln obywateli, podczas gdy w krajach starej Unii Europejskiej liczba ta wynosi około 460 tys. mieszkańców. Według czterostopniowej kategorii Komisji Europejskiej mamy tylko jedno lotnisko kat. B, obsługujące 5-10 mln pasażerów. Jest to port lotniczy Okęcie.

Są też cztery porty lotnicze kat. C, czyli uważane przez UE za duże porty regionalne, obsługujące 1-5 mln pasażerów. Zaliczają się do nich: Kraków, Katowice, Gdańsk i Wrocław. Pozostałe lotniska to, zgodnie z nazewnictwem UE, małe i nieznaczące porty kategorii D. Istniejąca sieć lotnisk nie jest w stanie sprostać prognozowanemu dla Polski w najbliższych latach wzrostowi ruchu lotniczego. Według specjalistów dla zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych społeczeństwa potrzeba około 38 portów lotniczych.
Lądują w regionach
W ostatnich latach struktura polskiego lotniczego ruchu pasażerskiego uległa znacznym zmianom. Sektor lotniczy zaczynają kształtować przede wszystkim porty regionalne, które obsługują pasażerów na trasach międzynarodowych średniego i krótkiego zasięgu. Od roku 2003 liczba pasażerów korzystających z regionalnych portów lotniczych zwiększyła się prawie czterokrotnie z ok. 2,7 mln do niemal 9,9 mln i jest większa od liczby pasażerów Okęcia, które jeszcze pięć lat temu generowało około 75 proc. obsługi ruchu pasażerów na polskich lotniskach.
Tłoczno na lotniskach
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2007 roku porty lotnicze w Polsce zanotowały duży wzrost liczby pasażerów. Z portów lotniczych skorzystało około 19 mln pasażerów, co stanowi ponad 24-proc. wzrost w stosunku do 2006 roku. Z warszawskiego portu im. Fryderyka Chopina skorzystało 9,3 mln podróżnych, z portu w Krakowie 3,1 mln pasażerów, a w Katowicach 2 mln pasażerów.
Analizując ruch podr
[...]
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2007 roku porty lotnicze w Polsce zanotowały duży wzrost liczby pasażerów. Z portów lotniczych skorzystało około 19 mln pasażerów, co stanowi ponad 24-proc. wzrost w stosunku do 2006 roku. Z warszawskiego portu im. Fryderyka Chopina skorzystało 9,3 mln podróżnych, z portu w Krakowie 3,1 mln pasażerów, a w Katowicach 2 mln pasażerów.
Analizując ruch podr
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl