Potencjał Social Media

Czy Facebook sprzedaje? Oto jedno z najczęściej zadawanych pytań wśród przedsiębiorców na całym świecie. Również tych, którzy działają w branży turystycznej. Odpowiedzi jest mnóstwo – social media marketing to obszar, o którym mówi się nieustannie. Spróbujmy więc uporządkować aktualną wiedzę. A przy okazji: obalić kilka groźnych mitów.




Niedawno magazyn Hotel News Now opublikował artykuł na temat potencjału sprzedażowego Facebooka. Patrick Mayock, autor materiału, skontaktował się z przedstawicielami sześciu dużych sieci hotelowych, które na swoich Fan Page umożliwiają dokonanie rezerwacji pokoju. Pytanie było proste – czy możecie podzielić się wynikami? Jak się okazało, żadna z sieci nie chciała wypowiedzieć się na ten temat. – Jeśli przedsiębiorstwa niechętnie ujawniają tego typu dane, oznacza to najczęściej, że po prostu nie mają się czym chwalić – komentuje Douglas Quinby z agencji PhoCusWright zajmującej się badaniem rynku turystycznego. Jestem pewien, że rezerwacja dokonana tym kanałem traktowana jest w kategoriach wydarzenia. Tylko czy takie mają być efekty social media marketingu? Aby odpowiedzieć na to pytanie, proponuję istotne uproszczenie: skupmy się właśnie na wspomnianym Facebooku. Dlaczego? Bo o Facebooka wszyscy pytają. Bo niemal każdy przynajmniej raz odwiedził ten serwis – choćby po to, aby sprawdzić na czym polega ów fenomen. A przede wszystkim – bo właśnie tu działy marketingu popełniają sporo kosztownych błędów.



Zrozumieć naturę FB


Z Facebookiem jest jak z piłką nożną: podobno znają się na nim wszyscy. Bo przecież „wszyscy na nim są”, a wielu marketerów korzysta z Facebooka również prywatnie. I właśnie tu pojawia się pierwszy problem. Prowadząc firmowy Fan Page wielu pracowników odtwarza dokładnie te zachowania, jakie przynoszą satysfakcję w czasie prywatnych facebookowych sesji. A przecież zakładając własny profil nie realizujemy żadnej przygotowanej wcześniej strategii. Chodzi przecież o to, aby się rozerwać. Wybieramy więc znajomych, „konsumujemy” to, czym się dzielą, sami również szukamy atrakcyjnych multimediów. Oddajemy się przyjemnej mieszance spontaniczności, nieprzewidywalności. To właśnie jedna z przyczyn sukcesu Facebooka: dla wielu osób ten serwis po prostu nie jest nudny. Nudne bywają profile firm – w tym profile hoteli. To, co dzieje się na Facebooku, porównać można z atmosferą w pubie. Na przykład w sobotni wieczór: dużo osób, hałas, śmiech, niezliczona ilość historii, anegdot, dowcipów. Krótko mówiąc – relaks. Jakkolwiek dziwnie to brzmi, Facebook jest miejscem spotkań. Jego głównym celem jest zaspokojenie jednej z najważniejszych potrzeb – potrzeby rozrywki. Jeśli jednak z galerii handlowych udało się stworzyć ulubione miejsca spędzania wolnego czasu, tak z Facebooka – póki co – nie udało się stworzyć galerii handlowej. Logując się do FB użytkownicy nie są w nastroju do zakupów. Oni chcą po prostu odpocząć. A zakupy to tylko jeden z możliwych tematów. Jeśli więc na swoim Fan Page publikujemy wyłącznie informacje o promocjach, wyobraźmy sobie sytuację, w której zaproszona przez nas osoba mówi wyłącznie o sobie....


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail