Turystyczny Fundusz Gwarancyjny rusza

Oficjalnie od 9 września weszły w życie przepisy dotyczące tego nowego elementu w systemie zabezpieczeń. Gwarantują klientom biur podróży, że w razie niewypłacalności touroperatora dostaną oni pełen zwrot kosztów szybciej i łatwiej niż dotychczas.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny ma działać w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jest to kolejny, po obowiązkowej gwarancji ubezpieczeniowej, filar zabezpieczeń na rzecz klientów. Każdy organizator turystyki działający w Polsce będzie zobowiązany do odprowadzania składek do funduszu. Po wejściu w życie nowelizacji działalność organizatora turystyki będzie z punktu widzenia klienta najlepiej zabezpieczonym segmentem usług na polskim rynku. Istniejący już od wielu lat i zwiększony w 2012 r. I filar zabezpieczeń dawał klientom biur podróży dużą pewność finansową. Wraz z wprowadzeniem funduszu, zabezpieczenie to będzie całkowite i wykluczy sytuację, w której klient musi długo czekać na zrealizowanie wypłaty w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki. Nowe przepisy przyspieszą proces ewentualnego dochodzenia roszczeń przez klientów. Ustawa wprowadza dla ubezpieczycieli, funduszu i marszałków województw konkretne terminy na rozpatrzenie wniosków i zrealizowanie wypłat dla klientów organizatorów turystyki. W efekcie wprowadzonych zmian proces ten nie powinien trwać dłużej niż dwa miesiące. Wypłaty dla klientów z TFG będą realizowane przez urzędy marszałkowskie właściwe dla siedziby organizatora, który nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z klientami. Pieniądze z TFG uruchamiane są w momencie, gdy na wypłaty dla klientów i na zapewnienie im powrotu do kraju braknie środków z zabezpieczeń w I filarze. – Polska Izba Turystyki zabiegała o wprowadzenie funduszu już od wielu lat, uważając, że całkowite zabezpieczenie finansowe klientów jest nie tylko konieczne ze względu na obowiązki wynikające z prawa unijnego, ale również ze względu na dobro klientów i samych przedsiębiorców. Standardem powinno być, aby klienci nie odczuwali negatywnych skutków niewypłacalności organizatora turystyki – mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki. – Będziemy uważnie obserwowali, jak działa to rozwiązanie, nie jest ono jeszcze bowiem doskonałe z punktu widzenia przedsiębiorców. Nakłada na nich mnóstwo nowych obowiązków organizacyjnych i nie zapewnia wykluczenia z rynku podmiotów działających nieodpowiedzialnie czy na granicy prawa. Choć fundusz nie powstał w takim kształcie, w jakim życzyłaby sobie branża, jego wprowadzenie jest jednak również dla przedsiębiorców dobrą wiadomością. Wzmacnia bowiem pozycję działających legalnie firm. Klienci zyskują pełną gwarancję, że wybór touroperatora widniejącego w Rejestrze Organizatorów i Pośredników Turystycznych, jest bezpieczny finansowo – mówi prezes PIT. Do pełnego działania Funduszu niezbędne są jeszcze akty wykonawcze, których projekty przedstawiło Ministerstwo Sportu i Turystyki. Więcej o funduszu i możliwych efektach jego działania piszemy w dalszej części „Rynku Turystycznego”.

Wydanie: 5/2016, AKTUALNOŚCI
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail