30 października w Warszawie odbyła się prezentacja oferty turystycznej Środkowej Dalmacji, przygotowana przez Wspólnotę Turystyczną Województwa Splicko-Dalmatyńskiego. Spotkanie, zorganizowane w ramach wydarzenia „Dalmatyńska Marenda”, miało na celu umocnienie pozycji regionu na polskim rynku – jednym z najważniejszych dla chorwackiej turystyki.

W prezentacji wzięli udział przedstawiciele władz regionu i branży turystycznej, m.in. Ivana Vladović, dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Splicko-Dalmatyńskiego, Blaženko Boban, marszałek województwa splicko-dalmatyńskiego, Tomislav Vidošević, ambasador Chorwacji w Polsce, oraz Małgorzata Kowalska, dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce. Obecni byli także liczni przedstawiciele polskich touroperatorów i mediów branżowych.
Jak podkreślono podczas spotkania, Polska pozostaje drugim najważniejszym rynkiem zagranicznym dla regionu. W 2025 roku Środkową Dalmację odwiedziło około 350 tys. polskich turystów, którzy zrealizowali ponad 2,4 mln noclegów – to wzrost o 2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Największą popularnością wśród Polaków cieszą się okolice Omišu i Riwiera Makarska, znane z połączenia gór, morza i tradycyjnej gościnności.
Centralnym punktem wydarzenia była kulinarna prezentacja projektu „Dalmatyńska Marenda”, promującego autentyczną kuchnię regionu. Pokaz poprowadził znany chorwacki szef kuchni Željko Neven Bremec, prezes Stowarzyszenia Szefów Kuchni Regionów Śródziemnomorskich i Europejskich (ŠKMER). Goście mogli spróbować tradycyjnych potraw przygotowanych z lokalnych składników, a wydarzenie uświetnił występ wokalistki Katicy Marinović, wykonującej pieśni dalmatyńskie.

Projekt „Dalmatyńska Marenda”, realizowany od 2023 roku, certyfikuje lokale gastronomiczne, które oferują potrawy przygotowane zgodnie z regionalną tradycją. Inicjatywa ma wspierać zrównoważony rozwój turystyki, promować lokalne produkty i zachować dziedzictwo kulinarne regionu.
Spotkanie w Warszawie było częścią szerszej strategii promocji Środkowej Dalmacji na rynkach zagranicznych, której celem jest utrzymanie rosnącego zainteresowania polskich turystów ofertą regionu. Jak podkreślali organizatorzy, połączenie naturalnego piękna, kultury i kuchni to klucz do sukcesu chorwackiej turystyki – a Polska pozostaje jednym z jej najwierniejszych partnerów.






