Tegoroczny kalendarz targowy w Brno Exhibition
Center rozpoczęły czterodniowe targi turystyczne „GO Region Tour 2008”, uważane za największą
imprezę turystyczną w środkowej Europie. Wstępne oszacowania podane przez
organizatora wskazują, że pobito rekord w liczbie wystawców: przybyło 1455 firm
z 32 krajów. Po raz pierwszy od początku
istnienia targów, czyli od ośmiu lat, wszystkie regiony Czech były obecne.
Te wyniki potwierdzają fakt, że turystyka w
Czechach rośnie. W roku 2006 Czechy gościły 6,4 mln turystów, celem jest
utrzymywanie rocznego tempa wzrostu w granicach 3-5 proc. – twierdzi Pavel Kosař, manager zagranicznego
departamentu Czeskiej Centrali Turystyki CzechTourism. Pozytywny wyniki notuje
się również w rosnących dochodach czeskiej turystyki, tempem 7,5 proc. od zeszłego
roku i sięgające 12,5 mln złotych w pierwszym półroczu 2007.
Czeska Centrala Turystyki wspólnie z Ministerstwem
Rozwoju Lokalnego działa konsekwentnie w dziedzinie promocji kraju i poszczególnych
produktów turystycznych za granicą – trzy nowe ośrodki Czechtourism zostaną
otwarte w miastach Yekaterinburgu, Rydze i Kopenhadze.
Jiří Vačkař z Ministerstwa rozwoju podczas
konferencji prasowej podkreślił, że Czechy czerpią pozytywne efekty z wykorzystania
funduszy strukturalnych. W okresie 2004-2005, wszystkie fundusze przyznane na rozwój
turystyki zostały rozdane. Programy strukturalne, z których finansuje się rozwój
turystyki, cieszą się wyjątkowym powodzeniem w Czechach.
Równocześnie Targi Go Regiontour odzwierciedlają
dynamikę czeskiego rynku turystycznego i prezentują najnowsze trendy czeskiej
turystyki.
Turystyka biznesowa i golfowa
Nowa tematyka na targach to turystyka
biznesowa i konferencyjna, sektor MICE staje się strategicznym kierunkiem
turystyki, dla którego przygotowano cykl specjalistycznych konferencji przybliżający
tego typu działalności regionom.
Czechy widzą też duży potencjał w turystyce
golfowej. CzechTourism wybrało hasło „Czechy, Republika golfa”, zgodnie z
ambicją zdobycia czołowego miejsca w
europejskiej turystyce golfowej. Wydano po raz pierwszy specjalny katalog o
czeskich polach golfowych dla zagranicznych turystów. Dziś Czechy przodują w
środkowej Europie dzięki osiemdziesięciu polom golfowych. Badania pokazały, że
golfista wydaje średnio 50 proc. więcej pieniędzy od zwykłego turysty, a
agencja Czechtourism zamierza promować
ten produkt uwzględniając możliwe
kombinacje gry w golfa z objazdową turystyką po naturalnych i historycznych miejscowościach
Czeskiej Republiki.
Propozycje dla młodych
Jednym z priorytetów stają się produkty
kierowane dla młodych turystów z kategorii 14-22 lat. Preferowanym kanałem
dotarcia do docelowej grupy odbiorczej będzie kampania internetowa, natomiast
preferowanym produktem turystycznym będą karty klubowe ważne w całych
regionach, bony rabatowe umożliwiające tanie podróże i zwiedzanie kraju.
Konkurs Grand Prix Regiontour na brneńskich
targach, który wybiera co roku najlepsze i innowacyjne produkty turystyki, wyróżnił
w tym roku produkt w postaci karty
rabatowej: „Pelhřimov ticket – zniżki dla każdego”. Bilet Pelhřimov otrzymał podwójną
nagrodę: od Czeskiego Ministerstwa Rozwoju oraz od Stowarzyszenia Czeskich Biur
i Agencji Podróży. Bilet ważny przez cały rok i w całym regionie Pelhřimov – w
turystycznych obiektach, i restauracji – zachęca turystę do powtórnego
przybycia w regionie.
Brneńskie targi tradycjonalnie należą do Morawskiego
Regionu, który w tym roku wykonał znaczne kroki
ku promocji turystyki. Regiony Południowej Morawii, Olomouc oraz Zlin postanowiły
w podpisanym na targach memorandum przedstawić zjednoczony branding dla trzech regionów,
połączyć wspólne wysiłki w zakresie marketingu i reklamy. Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem
na tegorocznych targach – poza przedstawieniem wspólnego stoiska dla trzech regionów – była
publikacja podręcznika w postaci przewodnika po wspólnych najpiękniejszych
miejscach Moravii i Silezji. Władze regionalne uważają, że każdy region wnosi uzupełniające
walory do całokształtu przedsięwzięcia. To, czego brakuje w danym regionie, odnaleźć
można w sąsiednim.
Wystawcy i uczestnicy
Najmocniejsza zagraniczna delegacja wystawców
przybyła z Słowacji – wystąpiło aż 168 przedstawicieli regionów i usług, tym sposobem
podwajając w liczbie swą reprezentację na tegorocznych targach. Z Polski przybyło
21 wystawców, hoteli i ośrodków wczasowych, miast i regionów. Region Mazurski szczególnie odnotowuje z roku
na rok wzrastające zainteresowanie turystów z Czech dzięki specyficznym
jeziornym i nadmorskim krajobrazem. Naturalnie, wystawiły się na hali targowej
przygraniczne miasto Cieszyn oraz miasto Poznań, partnerskie miasto Brna. Łódź swój
udział tłumaczy głównie rozpoczęciem długotrwałej strategii promocji miasta odnoszącej
się do promowania kandydatury miasta w konkursie Europejskiej Stolicy Kultury
2016.
Na targi przyjechała delegacja polskich 100
studentów z drugiego roku studiów zarządzania w turystyce i hotelarstwie z
Lubelskiej Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej. Targi Brno stanowią etap większego
study tour po stolicach środkowej Europy, Bratysławy i Wiednia. Na wyjeździe
studenci wykonują obserwacje i piszą sprawozdania, w Brnie natomiast studenci dostali zadanie zobaczenia,
jak pracują inne biura turystyczne, hotele na targach, przeprowadzenia rozmów z
przedstawicielami branży, po prostu zdobycie doświadczenia, które przyda się w życiu
zawodowym.
Rozmowy, rozmowy…
Po raz szósty, dwudniowe worshopy pod nazwą
Meeting Point miały miejsce na targach. To forum B2B z uczestnictwem
zagranicznych przedstawicieli turystyki i touroperatorów zaproszonych przez
organizatora targów. W tym roku na forum Meeting Point przyjechało 30
touroperatorów z dziesięciu europejskich krajów. Organizator ułatwił kontakty –
podczas umówionych spotkań zapewniając każdemu uczestnikowi z zagranicy
osobistego asystenta w macierzystym języku, język angielski stał się jednak
standardem podczas wymian. Obliczono, że odbyło się około 650 umówionych spotkań
podczas Meeting Point.
Polscy touroperatorzy na targach to firma
Nowator z Białegostoku, Tramp z Poznania oraz Globtroter z Lublina. Zdaniem
uczestników polskich i zagranicznych, uczestnictwo w targach na koszt
organizatora to niepowtarzalna szansa do nabycia własnego i rzetelnego przeglądu
ofert o wielu czeskich potencjalnych kontrahentów. W żadnym przypadku workshop
tego typu nie mogą zastąpić czyste kontakty telefoniczne lub informacje z
internetu. Workshop pozostaje najbardziej obiektywny sposób nawiązania kontaktów
biznesowych w danej branży dla operatorów zagranicznych, których się wcześniej
nie znali.
Również ważny dla zagranicznych
przedstawicieli był wieczór galowy po dniu na targach, podczas którego wręczono
pięć nagród Grand Prix Regiontour wśród 16 innowacyjnych produktów turystycznych
zaprezentowanych na targach. Wieczór galowy to też możliwość wymienienia kilku
słów z władzami miast i regionów, z członkami Ministerstwa rozwoju i z osobami
odpowiedzialnymi za budżety promocyjne. Zdaniem Viktora Real, reprezentanta
jednego z największych hiszpańskich touroperatorów OMVESA, Hiszpanie wyjeżdżają
do Pragi, natomiast trudno przekonać ich do innych regionów w Czechach bez wsparcia promocji. Promocje za granicą
owocują dla touroperatorów i biur turystyczny w tym sensie, że umożliwia to
powstanie wycieczek grupowych. Natomiast bez promocji zaczyna się od sprzedaży indywidualnych wycieczek. Zdaniem
Viktora Real, trudno było się podzielić tym poglądem z czeskimi partnerami, którzy
z góry liczyli na objętościowe grupy turystów z zagranicy.
Szlakiem historii
Oprócz warsztatów Meeting Point, organizator
przygotował incentive tour dla zagranicznych touroperatorów – dzień przed rozpoczęciem
targów odbyła się wizyta w południowych
Morawach, po regionie Znojmo graniczącym z Austrią.
Zaprezentowano przykładowy tematyczny produkt:
historyczną wycieczkę oraz piwnice winne z degustacją wina.
Przykładem było historyczne miasto Šatov, w którym oprócz ręcznie malowanej piwnicy, odbyła się degustacja
win w podziemiach klasztoru Louka. Warto również zobaczyć historyczne miasto Znojmo
wraz z podziemnymi korytarzami rozciągającymi
się 30 km pod miastem. W centrum miasta znajduje się nowo otwarty luksusowy
hotel i restauracja Althann Palace. Innym przykładem czeskiego hotelarstwa na
europejskim poziomie był hotel Vinum Coeli w miejscowości Dolní Kounice, region winnic oraz ruina gotyckiej katedry z XII w. o mistycznym
nastroju, przedstawiona turystom jako czeski Stonehegde.