Rodzime prawo a rynek turystyczny

Ustawa o usługach turystycznych z 1997 roku




Paragrafy w ustawie o turystyce
Turystyka w Polsce rozwija się coraz prężniej. Zwłaszcza dzięki dotacjom unijnym, o które przed 2004 rokiem byłoby trudno. Według szacunków w latach 2007-2013 polskie firmy będą mogły bezpośrednio pozyskać nawet 9 mld euro z unijnych funduszy na realizację swoich projektów. Wszelkie kwestie związane z turystyką reguluje ustawa o usługach turystycznych z 1997 roku. Jak w polskiej rzeczywistości legislacyjnej radzą sobie biura podróży i turyści?




Sezonowe szaleństwo




Polaków stać na coraz więcej, więc i coraz większy jest popyt na wycieczki - szczególnie te zagraniczne. Według Instytutu Turystyki cele zagranicznych podróży Polaków to zwiedzanie i wypoczynek. W organizowaniu wojaży stawiamy w głównej mierze na siebie i na swojego nosa organizacyjnego. Wycieczki zagraniczne w ponad 50 proc. organizujemy samodzielnie. Reszta z nas oddaje się w ręce zorganizowanych podmiotów turystycznych. W wir zamawiania letnich wojaży wpadamy na początku wiosny. Biura podróży ofertę letnią promują już zimą. Im szybciej trafi ona do potencjalnego klienta, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że się szybko sprzeda. A sezon w wielu miejscach świata trwa niemal cały rok. Zwyczajnie: kto pierwszy, ten lepszy.





KOMISJA EUROPEJSKA
A POLSKIE PRAWO TURYSTYCZNE




Komisja Europejska prowadzi konsultacje dotyczące funkcjonowania postanowień dyrektywy 90/314/EWG z 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej.




Celem dyrektywy jest ujednolicenie rynku wewnętrznego, którego istotną część stanowi sektor turystyczny. Według tej dyrektywy, przepisy prawa krajowego państw członkowskich UE dotyczące zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek, wykazują wiele rozbieżności, a praktyka poszczególnych państw w tej dziedzinie znacznie się różni, co ogranicza swobodę świadczenia usług tego rodzaju oraz powoduje zniekształcenia konkurencji pomiędzy podmiotami gospodarczymi mającymi siedzibę w poszczególnych krajach. Według dyrektywy z 1990 roku ustanowienie wspólnych reguł dotyczących imprez turystycznych ma przyczynić się do usunięcia tych przeszkód i tym samym do powstania wspólnego rynku w sferze usług, umożliwiając w ten sposób podmiotom gospodarczym mającym siedzibę w jednym państwie członkowskim świadczenie usług w pozostałych państwach, a mieszkańcom UE czerpanie korzyści z porównywalnych warunków zakupu we wszystkich państwach członkowskich.




Komisja Europejska rozważa między innymi:


  • rozszerzenie zakresu obowiązywania dyrektywy na tzw. okazyjnych organizatorów turystyki, którzy organizują imprezy turystyczne w związku ze swoją zasadniczą działalnością: sportową, szkolną, edukacyjną;
  • rozszerzenie obowiązywania dyrektywy na działalność polegającą na składaniu pakietu usług turystycznych, które są wykupywane u różnych usługodawców i w stosunku do których są różne płatności oraz na tzw. kluby wakacyjne;
  • rozszerzenie obowiązywania dyrektywy na imprezy turystyczne trwające mniej niż 24 godziny, a także na imprezy turystyczne niezawierające zakwaterowania z noclegiem, np. wycieczki objazdowe z przewodnikiem turystycznym, wycieczki na wydarzenia sportowe, kulturalne;
  • uściślenie pojęć, którymi posługuje się dyrektywa, takich jak: "wspólna cena", "inne usługi turystyczne świadczone turystom", "znacząca proporcja imprezy turystycznej", "istotne warunki umowy";
  • uściślenie definicji organizatora turystyki, pośrednika turystycznego, klienta;
  • włączenie do umowy jako konstytutywną jej część, informacji udzielanych klientom przed zawarciem umowy o imprezę turystyczną;
  • rozszerzenie istotnych warunków umowy, których zmiana może uprawniać klienta do odstąpienia od umowy, o czas podróży oraz usługi dostępne w miejscu docelowym imprezy turystycznej;
  • metody kalkulacji odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy;
  • regulację odstąpienia od umowy w przypadku zbyt małej liczby zgłoszeń uczestników imprezy turystycznej;
  • wprowadzenie odpowiedzialności sprzedawcy (agenta turystycznego) względem klienta;
  • usunięcie ograniczenia wysokości odszkodowania klienta za szkody niefizyczne oraz za szkody moralne wynikające z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy; rozważane jest także, w przypadku zachowania tego ograniczenia, wprowadzenie wspólnego progu odpowiedzialności na szczeblu UE;
  • ujednolicenie systemu zabezpieczeń finansowych na rzecz klientów na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

Jak podaje Departament Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, konsultacje te będą miały istotny wpływ na nowelizację ustawy o usługach turystycznych z 1997 roku.




Centralny Rejestr Zezwoleń




Często bezpośrednią przyczyną nieudanego urlopu jest nieprzeczytanie umowy. - Wykupiłam wycieczkę do egipskiego kurortu. Hotel miał być podobno o dobrym standardzie. Woda miała być błękitna. Okazało się, że trafiłam do turystycznego piekła - pisze na forum jedna z niezadowolonych klientek internetowego biura podróży. Początkiem udanego urlopu jest wybranie biura i wycieczki, a potem...

Wydanie: 11/2007, TEMAT MIESIĄCA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail