Public relations - kompendium wiedzy

rt_2008_04-32.jpgNa temat public relations (PR) powstało wiele publikacji, zarówno tych polskich, jak i zagranicznych. Prezentują one wiele zagadnień, przedstawiają różne poglądy i opinie. Ciągły rozwój PR jako dyscypliny naukowej oraz jako istotnego elementu polityki firm i instytucji sprawia, że tematyka ta pozostaje właściwie niewyczerpana. Zamysłem niniejszego artykułu nie jest wyrażanie opinii, ale przedstawienie najważniejszych faktów i pojęć, które - mamy nadzieję - przybliżą Państwu niniejsze zagadnienie

Korzenie public relations Choć ramy naukowe i miano odrębnej dyscypliny wykładanej na uczelniach PR zyskał dopiero w XX wieku, to jego korzenie sięgają już starożytności. Od zawsze bowiem ludziom, przywódcom, rządom, instytucjom zależało na dobrej opinii. Jednym z pierwszych miejsc skupiających starożytnych "specjalistów" PR była grecka agora.

Plac umieszczony zazwyczaj przy głównej ulicy danego miasta, był miejscem wymiany informacji, myśli, kształtowania opinii. Podobną funkcję pełniło rzymskie forum. W 59 r. p.n.e. Juliusz Cezar założył Acta Diurna, pierwszy rodzaj informatora rządowego ukazujący się aż do 209 r. n.e. Był to prototyp współczesnej gazety mający na celu informowanie narodu o działaniach władzy1. Korzenie public relations sięgają zatem odległych dat, a przykłady na działania z zakresu PR w przeszłości można by mnożyć. Public relations XXI wieku to nie tylko oddzielna dyscyplina naukowa, ale także istotny element zarządzania strategicznego w firmach i instytucjach.

Podstawowe zagadnienia

Próbując dotrzeć do definicji public relations, można natrafić na niemal tysiące różnych terminów. Jedne podkreślają, że PR to wszelkie działania mające na celu promowanie i ochronę wizerunku firmy lub produktu (definicja Kotlera). Inne opisują PR jako system zarządzania komunikacją między organizacją a jej otoczeniem (definicja Gruniga i Hunta). Public relations na pewno należy traktować jako jedną z funkcji zarządzania, a powodzenia i skuteczności działań PR upatrywać przede wszystkim w starannie przemyślanej, zaplanowanej i długofalowej strategii.

Punktem wyjścia w opracowaniu strategii jest określenie naszych celów, a następnie ustalenie grup docelowych, do których chcemy dotrzeć z określonymi treściami przy zastosowaniu określonych technik public relations. Techniki PR to nic innego, jak kanały i sposoby dotarcia z informacją do interesującej nas grupy odbiorców. Wśród nich wymienić należy przede wszystkim środki masowego przekazu (tzw. media relations), zewnętrzne i wewnętrzne wydawnictwa firmowe, organizację imprez własnych bądź też uczestnictwo w eventach organizowanych przez instytucje...

Wydanie: 12/2007, PUBLIC RELATIONS
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail