Warunki stosowania procedury marży przy świadczeniu usług turystyki (część II)

Marek Piotrowski

prawnik, doradca podatkowy



Przypadek świadczenia usług turystyki opodatkowanych stosownie do postanowień ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług według szczególnej procedury marży omówiono w czerwcowym numerze Rynku Turystycznego. Jednak realia wykonywania usług turystycznych są bardziej złożone, co nierzadko prowadzi do świadczenia w ramach jednej usługi turystycznej, obok tych, które w ramach tej usługi są nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty od innych podatników (opodatkowanych marżą), też usług własnych.





Przypadek taki, stosownie do regulacji art. 119 ust. 5 ustawy o VAT, prowadzi do konieczności szczególnego ustalania podstaw opodatkowania, odrębnie dla usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty od innych podatników na warunkach opodatkowania marży oraz odrębnie dla usług własnych - świadczonych w ramach prowadzonej działalności przez podatnika prowadzącego biuro turystyczne.


W takim przypadku prowadzący biuro turystyczne podatnik VAT winien odrębnie ustalić podstawę opodatkowania w stosunku do usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty (opodatkowanych na zasadach VAT marża) i odrębnie w stosunku do usług własnych. Zatem, jeżeli stosownie do treści art. 119 ust. 2 marża ustalona w stosunku do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty wynosi przykładowo 300 zł, to ona będzie stanowiła podstawę opodatkowania dla części usługi opodatkowanej na zasadach marży.

Natomiast w stosunku do opodatkowania usług własnych (w przykładzie usługa dojazdu) znajdą zastosowanie zasady ogólne, co oznacza, iż podstawę opodatkowania będzie stanowił obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu świadczenia usługi pomniejszona o wartość podatku
(art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Ponieważ w takiej sytuacji podatnik jest obowiązany do odrębnego ustalenia podstaw opodatkowania - marża (usługi nabyte dla bezpośredniej korzyści turysty) oraz obrót (usługi własne) w celu określenia tych wartości przedsiębiorca winien prowadzić ewidencję w sposób pozwalający na wykazanie, jaka część należności przypada na usługi nabyte dla bezpośredniej korzyści turysty, jaka zaś na usługi własne.






PRZYKŁAD

Wydanie: 3/2009, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail