VAT w branży turystycznej

Marcin Konopczyński
na podst. materiałów prasowych Deloitte

rt_2010_08-37.jpg

Biura i agencje turystyczne są w większości przypadków pośrednikami pomiędzy instytucjami branży turystycznej a przewoźnikami i hotelami oraz innymi podmiotami branży. Ich działalność, niezależnie od tego, czy występują w roli pośredników czy też organizatorów imprez turystycznych, jest opodatkowana VAT. Rozliczenia VAT w branży turystycznej niosą ze sobą wiele wątpliwości i problemów praktycznych.


Rola biura

Ustalenie skutków podatkowych w VAT poszczególnych transakcji wymaga przede wszystkim określenia, jaką rolę odgrywa w nich biuro podróży, czyli w czyim imieniu i na czyją rzecz działa. Możemy bowiem świadczyć usługi na rzecz osoby trzeciej we własnym lub cudzym imieniu, działając na własną rzecz lub na rzecz turysty czy klienta. Zgodnie z Dyrektywą VAT (art. 28), co znajduje również odzwierciedlenie w art. 30 Ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik (biuro) bierze udział w świadczeniu usługi działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej (turysty), przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył usługę. W konsekwencji podstawa opodatkowania VAT będzie określana na zasadach ogólnych i będzie obejmować wszystko, co jest naszym kosztem i przychodem. W konsekwencji, gdy biuro podróży jako pośrednik wykupuje usługę (np. wynajmu samochodu), a następnie odsprzedaje ją klientowi, podstawą opodatkowania będzie kwota obniżona o podatek, który zapłaciliśmy np. agencji wynajmującej samochody za zakup ich usługi. W zależności od rodzaju zakupionych usług, będziemy wtedy mieli prawo do odliczenia związanego z nimi naliczonego podatku VAT. Usługi agencyjne, jakie świadczą agencje turystyczne, opodatkowuje się na zasadach prowizji. Przykładem jest wynajem samochodu dla klienta za granicą (różnica w stosunku do wcześniejszego przykładu polega jednak na tym, iż tym razem agencja nie nabywa usługi, aby ją odsprzedać klientowi, ale jedynie pośredniczy pomiędzy świadczącym usługę a klientem). Agent znajduje za granicą firmę wynajmującą samochody i na...

Wydanie: 4/2010, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail