W obronie konsumenta – klienta biura podróży

Piotr Korolko
radca prawny
Kancelaria Prawnicza Piotr Korolko


We wzorach umów jednego z lubelskich biur podróży znalazło się aż
17 klauzul, które zostały uznane za nielegalne − taka informacja ukazała się
w marcu na portalu dziennikwschodni.pl.



Czy to dużo? Biorąc pod uwagę dosyć długi okres
obowiązywania przepisów chroniących konsumentów,
można uznać, że to bardzo dużo. Oczywiście
w swojej praktyce spotykam się z takimi
przypadkami, ale wyraźnie widać, że świadomość
przedsiębiorców w tym zakresie rośnie. Jest to rezultat dobrych
regulacji prawnych i dosyć sprawnego działania Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów oraz Sądu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów, chociaż niektóre rozstrzygnięcia tych instytucji
bywają kontrowersyjne.
Branża turystyczna, która operuje na typowym rynku konsumenckim,
powinna być na tym punkcie szczególnie wyczulona.
Przeglądając orzeczenia Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
łatwo jest się zorientować, że znaczny ich odsetek dotyczy właśnie
biur podróży.
Polski system ochrony konsumentów jest bardzo rozbudowany
i w zasadzie odpowiada standardom europejskim. Nie da się
opisać w jednym artykule całego systemu, dlatego teraz skupię
się tylko na zagadnieniu niedozwolonych klauzul. W następnych
numerach postaram się omówić pozostałe kwestie, które mogą
mieć szczególne znaczenie dla branży turystycznej.
Zgodnie z art. 385 (1) Kodeksu cywilnego, niedozwolonymi postanowieniami
umownymi są takie postanowienia, które kształtują
prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi
obyczajami, rażąco naruszają jego interesy i nie zostały z nim
indywidualnie uzgodnione. Takie postanowienia nie wiążą konsumenta.
Nie ma to oczywiście wpływu na całą umowę, która w
pozostałym zakresie jest ważna i obowiązuje strony.



Troska o staranność umowy

Za nie uzgodnione indywidualnie uznaje się te postanowienia
umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego
wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień przejętych
z wzorca umowy, zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.
Innymi słowy, jeżeli biuro podróży przedstawi konsumentowi
swój projekt umowy – a tak się przecież dzieje zawsze – to z góry
można uznać, że żadne z postanowień tego wzoru nie zostało
indywidualnie uzgodnione.
Dlatego tak ważne jest, aby stosowane przez biura podróży
wzorce były przygotowane starannie i uwzględniały w swojej
treści fakt, że w naszym systemie prawnym konsumenci podlegają
szczególnej ochronie, a powołane do tego instytucje skutecznie
monitorują rynek i podejmują działania mające na celu ukrócenie
nieuczciwych praktyk. Stosowane w tzw. obrocie konsumenckim
wzorce umów podlegają kontroli Sądu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów, działającego na podstawie wniesionego pozwu.
Krąg osób uprawnionych do wytoczenia powództwa o uznanie
postanowień wzorca za niedozwolone jest bardzo szeroki. Może
to uczynić:

  • potencjalny klient przedsiębiorcy stosującego wzorzec,
    czyli osoba, która według oferty przedsiębiorcy
    mogłaby zawrzeć z nim umowę,
  • organizacja społeczna, do której zadań statutowych
    należy ochrona interesów konsumentów,
  • powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów,
  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  • zagraniczna organizacja wpisana na listę organizacji
    uprawnionych w państwach Unii Europejskiej do wszczęcia
    postępowania o uznanie postanowień wzorca umowy
    za niedozwolone,
  • prokurator,
  • Rzecznik Praw Obywatelskich.

W razie uwzględnienia powództwa, sąd w sentencji wyroku
przytacza treść postanowień wzorca umowy uznanych za niedozwolone
i zakazuje ich wykorzystywania. Wyrok publikowany
jest w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ponadto odpis prawomocnego
wyroku uwzględniającego powództwo, sąd przesyła Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który
wpisuje go do prowadzonego przez siebie rejestru postanowień
wzorców umowy uznanych za niedozwolone.



Klauzule − ważna rzecz


Aby uniknąć problemów związanych z opisaną wyżej kontrolą,
warto jest przy przygotowywaniu wzorców umów przykładać
szczególną wagę do tych postanowień, które mogłyby być kontrowersyjne
z...

Wydanie: 12/2010, PRAWO
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail