Parki rozrywki zarabiają

rt_2011_07-44.jpgPonad 600 milionów euro zainwestowa ła rodzina Mack przez 36 lat w największym niemieckim parku rozrywki – Europa Parku. Niewątpliwie odkryli żyłę złota – park ten odwiedziło w tym czasie ponad 86 milionów gości. Tylko w ubiegłym roku było ich ponad 4 miliony.


Rodzina Mack swój pierwszy roller coaster zbudowała w roku 1921. Dziewięć lat później specjalizowała się w konstrukcji karuzeli, kolejek, zjeżdżalni i roller coasterów. W 1951 firma zaczęła swoje produkty sprzedawać za Atlantykiem.

W roku 1951 Franz Mack oraz jego dwa j synowie Roland i Jurgen postanowili wybudowa ć pierwszy w Niemczech park rozrywki dla całej rodziny. Miało to być połączenie wesołego miasteczka z parkiem tema tycznym. Za siedzibę przyszłego parku wybrano ma ło znaną wioskę Rust, nieda leko granic z Francja i Szwa jcarią. Pomysł chwycił już w pierwszym roku – park odw iedziło 250 tysięcy ludzi.

W parku co pewien czas otwierano kolejny sektor tematyczny: pierwszy był włoski, potem holenderski, angielski, francuski, skandynawski, hiszpański… Dzisiaj Europa Park na 85 hektarach powierzchni oferuje 13 terenów tematycznych. Są na nich uliczki, skwery, charakterystyczne budynki z danego regionu. Oczywiście esencją parku są wszelkiego rodzaju zjeżdżalnie i kolejki. Atrakcji w parku jest ponad sto. Nic więc dziwnego, że coraz więcej gości zaczęło tutaj przyjeżdżać na dłużej niż jeden dzień. Szybko więc stało się jasne, że istnieje potrzeba wybudowania dla nich bazy hotelowej. Pierwszy w roku 1995 powstał hotel wybudowany w stylu hiszpańskim – Andaluzja. W pierwszym roku działalności osiągnął obłożenie 87 proc. Drugi, również w styli hiszpańskim, powstał Zamek Alcazar (1999 rok), po roku osiągnął o
błożenie 97,7 proc. Był to rok 2000, w którym po raz pierwszy liczba odwiedzających park w ciągu roku przekroczyła 3 miliony. Powstałe hotele pozwoliłyko w ubiegłym roku było ich ponad 4 miliony. myśleć o przedłużeniu sezonu na miesiące zimowe. Na przełomie 2001/2002 wystartowano i od razu osiągnięto sukces – przez pierwsze sześć zimowych tygodni gościło tutaj 180 tysięcy osób. Trzeci czterogwiazdkowy hotel został zbudowany w stylu włoskim i został nazwany Colosseo (w pierwszym roku obłożenie
osiągnęło 95 proc.). W 2007 zaś otwarto Santa Isabel, hotel zbudowany na podobieństwo portugalskiego monastyru (pokoje są nazywane celami). Razem cztery hotele stanowią największy pod względem liczby łóżek resort hotelowy w Niemczech (3500 łóżek). Obłożenie wynosi ponad 90 proc. Dodatkowo, powstała w roku 1998 sekcja konferencyjna organizuje rocznie 1000 imprez typu MICE . Jak bardzo zmienił się park od momentu powstania pokazują też suche liczby. W momencie powstania zajmował tylko 16 hek
tarów, obecnie – 85 ha. Pracowników było na początku 50, teraz zatrudnionych jest 3100 osób. Gości w pierwszym roku było 250 tysięcy, w roku ubiegłym ich liczba przekroczyła 4 miliony. Łóżek hotelowych nie było w ogóle, obecnie, jak wspomnieliśmy, jest ich 3,5 tysiąca (+1200 miejsc na campingu). W roku 1975 na terenie parku działało 5 restauracji, w tym roku – 46. Inwestycje w pierwszym roku wyniosły 13 milionów euro, łącznie przekroczyły zaś 600 milionów. Bilet wstępu podrożał z 3 marek niemieckich do 36 euro. Liczba atrakcji w parku wzrosła zaś z 15 do ponad setki. W ciągu dnia w roku startowym odbywało się jedno przedstawienie, obecnie – 6.

rt_2011_07-11.jpg


Europa Park, co pokazują liczby, cieszy się wielkim powodzeniem. Co więcej, 80 proc. gości są to ludzie, którzy przyjeżdżają tutaj po raz kolejny. „debiutantów” w zeszłym roku było 20 proc. 26 proc. Gości zostaje na co najmniej kilka dni, 70 proc. zaś to rodziny. Oczywiście, największą grupę stanowią Niemcy – 49 proc., na drugim miejscu są Szwa jcarzy i Francuzi – po 20 proc.

Ku radości wszystkich gości w tym roku otwarto wyjątkową, pierwszą na świecie restaurację Food Loop. Posiłki zamawiamy dotykowo na ekranie komputera, a dania zjeżdżają do nas na podobieństwo wagoników kolejek w wesołym miasteczku – zamknięte szczelnie naczynia pędza po torach, robią pętle. Kelnerka pojawia się dopiero przy płaceniu rachunku.


W stylu pirackim

Trzy lata po otwarciu Europa Parku, na północy...

Wydanie: 3/2011, MODA NA...
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail