Niepełnosprawni turyści?

rt_2011_10-18.jpgDlaczego biura turystyczne w Polsce lekceważą niepełnosprawnych?

Odwiedzając biura podróży w całej Polsce zauważyliśmy jedną prawidłowość – niewiele z nich jest przystosowanych do odwiedzin przez niepełnosprawnych. Nawet gdy lokal firmy znajduje się na parterze, to na przeszkodzie na przykład wózkowi stoi wysoki próg, schodek lub dwa, ciężki drzwi. Gdy nawet uda się jakoś dostać do środka, okazuje się, że niepełnosprawny turysta wzbudza niemały popłoch swoimi pytaniami. Jest gorszy od singla. Pyta o udogodnienia w hoteli, na basenie, w pokoju hotelowym, o specjalny autobus, o pomoc w samolocie. Większość polskich biur podróży nie ma ofert dla osób niepełnosprawnych. A trzeba pamiętać, że jest ich w Polsce według szacunkowych obliczeń około 5,5 miliona.


Łukasz Neska z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl mówi: – Z badań, które jakiś czas temu opublikował GUS wynika, że prawie 80 proc. osób niepełnosprawnych wcale nie podróżuje. Powodów takiego stanu rzeczy jest wiele, choć gdybyśmy chcieli je wymieniać, niewątpliwie jako pierwsze wskazalibyśmy bariery architektoniczne oraz lęk przed tym, że w razie potrzeby nie będzie obok kogoś, kto osobie niepełnosprawnej udzieli pomocy. Dlatego warto mówić o tym, co przysługuje osobom niepełnosprawnym i czego mogą one oczekiwać od przedstawiciela biura podróży czy linii lotniczych.


Biura podróży przygotują dla osoby niepełnosprawnej ofertę indywidualną

Podróżowanie osób niepełnosprawnych nie jest niemożliwe, wymaga jednak większej ilości przygotowań i zapoznania się ze wszelkimi procedurami i przepisami, które mogą być pomocne w drodze. Należy zacząć od tego, że większość biur podróży nie posiada osobnych katalogów, w których zawarte by były wyjazdy przeznaczone wyłącznie dla osób niepełnosprawnych. Nie oznacza to oczywiście, że wyjazdów tego typu nie ma, jednak, by z nich skorzystać należy poprosić biuro podróży o przygotowanie specjalnej oferty, w której wyszczególnione zostaną obiekty hotelowe posiadające rozwiązania architektoniczne ułatwiające funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym. Warto z góry zaznaczyć, co jest niezbędne, by taki podróżny czuł się komfortowo – pokój na parterze, winda, podjazdy, odpowiednia szerokość drzwi, wielkość łazienki czy możliwość wejścia wszędzie z psem przewodnikiem – i poprosić przedstawiciela biura, by zasięgnął szczegółowych informacji na temat danego obiektu.


Podobnie jest w przypadku wyjazdu organizowanego samodzielnie – zamiast martwić się o wyposażenie hotelu, lepiej skontaktować się z jego managerem i zapytać, jakie udogodnienia są zapewnione osobom niepełnosprawnym. – Jeżeli osoba niepełnosprawna decyduje się na wyjazd z biurem podróży to może być spokojna, ponieważ na każdym etapie urlopu ma wsparcie ze strony jego pracownika. To z pewnością daje większe poczucie komfortu, niż wyjazd zorganizowany samodzielnie. Jest to z pewnością bardzo ważne zwłaszcza w przypadku pierwszej podróży – komentuje Łukasz Neska.



Wydanie: 6/2011, OPINIE
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
W najnowszym wydaniu
 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail