Tunezja – reaktywacja

W latach dziewięćdziesiątych ten niewielki śródziemnomorski kraj był numerem jeden dla polskich turystów. Z pewną przesadą można stwierdzić, że w Tunezji Polacy uczyli się korzystać z wypoczynku w ciepłych krajach.


Tylko spokój…

Obecnie jednak Tunezja jest jednym z najspokojniejszych krajów regionu. Wybory przebiegły tam stosunkowo spokojnie i przemiany polityczne, choć wciąż trwają, nie odbywają się na ulicach. Nie bez podstaw Tunezyjczycy mają nadzieję, że ich kraj znów stanie się jednym z najchętniej odwiedzanych krajów regionu. Do tego jest to jedna z kluczowych kwestii dla nowych władz. Mimo że gospodarka Tunezji nie jest monokulturą turystyczną i posiada również inne źródła dochodu, to jednak jest to ważna dziedzina gospodarki. Turystyka wypracowywała dotychczas około 8 proc. PKB. Ilość miejsc pracy w turystyce szacuje się na około 400 tys. Według ekonomistów oznacza to, że ok. 1,6 mln z 10 mln Tunezyjczyków ma w rodzinie osobę pracująca w tej branży. Z tych powodów powodzenie zmian i uniknięcie nowych rozruchów może zależeć od rozwoju sytuacji gospodarczej, w tym również w turystyce. Potwierdzeniem dobrego kierunku dla turystyki, jest fakt, że - wbrew obawom - władzy nie przejęły skrajne ugrupowania islamistyczne, które wprowadzając ograniczenia religijne mogłyby skutecznie odstraszyć turystów. Nowe władze już ogłosiły, że chcą, aby zatrudnienie w tym sektorze w roku 2012 wzrosło o 25 proc. Dużym atutem Tunezji jest stosunkowo dobrze wykształcone społeczeństwo. Dotychczas ludzie nawet z wyższym wykształceniem mieli problem ze znalezieniem pracy. Właśnie to było jedną z przyczyn buntu, jaki wybuchł w tym kraju. W tej chwili, jeśli turystyka nie tylko powróci do dawnego znaczenia, ale jeszcze się rozwinie, nie będzie problemu ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry. Nie w każdym kraju regionu jest pod tym względem tak korzystna sytuacja. Choć są również tacy, którzy twierdzą, że sektor turystyczny nie zaoferuje młodym wykształconym Tunezyjczykom pracy odpowiedniej do ich kwalifikacji. Lahcen Achy, ekonomista z Carnegie Middle East Center w Bejrucie, uważa: „Jedną z przyczyn wysokiego wskaźnika bezrobotnych wśród wykształconej młodzieży jest to, że Tunezja opiera swoją strategię rozwoju na sektorach zależnych od taniej siły roboczej o niskich kwalifikacjach – takich, jak przemysł włókienniczy i turystyka.


Zgodnie o turystyce

Jednak przedstawiciele większości sił politycznych deklarują...


Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail