Rynek wycieczek według PZOT

Polski Związek Organizatorów Turystyki opublikował zebrane dane ze sprzedaży imprez w roku 2013 przez system MerlinX. Wynika z nich, że sprzedaż przez system wzrosła, a najpopularniejszym kierunkiem była Grecja.

rt-2014-01-33

Raport przedstawia dane za okres od początku listopada 2012 (umowny koniec sprzedaży letnich imprez) do końca października 2013. Choć raporty publikowane regularnie przez PZOT wzbudzają pewne kontrowersje, to jednak MerlinX jest jednym z najważniejszych systemów rezerwacyjnych, przez które przechodzi sprzedaż detaliczna. W związku z tym pokazuje on pewne tendencje panujące na rynku, szczególnie dotyczące średnich cen czy dynamiki sprzedaży w poszczególnych okresach. Trzeba jednak pamiętać, że nie obejmuje on całego rynku – niektóre kraje są w nim niedoszacowane. Dotyczy to między innymi tych, do których wielu turystów wyjeżdża samodzielnie, rezerwując przez biuro podróży najwyżej nocleg. Szczególnie wyraźnie widać to na przykładzie Chorwacji, która w statystykach MerlinX-a zanotowała spadek, podczas gdy według danych chorwackich w ubiegłym roku wypoczywało tam więcej Polaków niż w 2012. System nie uwzględnia również sprzedaży niektórych touroperatorów, którzy korzystają z innych systemów. Warto o tym pamiętać porównując wyniki raportu np. z własną sprzedażą. Sam raport powstał na podstawie operacji wykonanych przez 3,2 tys. agentów. Co ciekawe ich liczba w stosunku do liczby z poprzedniego roku spadła o 16,7 proc.

 

Skromna zima

Jeśli chodzi o sprzedaż, spadła liczba klientów kupujących imprezy zimą (o 1,6 proc.). Natomiast wartość sprzedanych przez ten system imprez wzrosła o 4,1 proc. Jest to zapewne wynikiem ogólnych zmian na rynku i jego konsolidacji. Stopniowo mniejsi gracze, którzy nie znajdują swojej niszy, kończą swoją działalność. Mniejsza liczba turystów kupujących droższe imprezy jest z kolei charakterystyczna dla niepewnej sytuacji gospodarczej, kiedy to nie spada tylko sprzedaż drogich dóbr. Średnia cena w wykupionej imprezy wzrosła aż o 8,1 proc. i wynosiła 5 934 zł. W tę tendencję wpisało się skrócenie czasu pobytu w przypadku imprez z dojazdem własnym z 6,9 do 6,71 dnia. Imprezy zimowe klienci MerlinX-a rezerwowali średnio 41,6 dnia przed wyjazdem. W roku ubiegłym było to zaś 45 dni. Największą wartość wygenerowały imprezy lotnicze. Wyniosła ona 75 proc. całej wartości sprzedaży oferty zimowej. Jednak sprzedano ich o 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Dla odmiany imprez z dojazdem własnym sprzedano o 12,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Stanowiły one 22,6 proc. całej sprzedaży zimy. Największy spadek zanotowano w...

Wydanie: 9/2013, ANALIZA
Strefa prenumeratora


  Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata RYNKU TURYSTYCZNEGO to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.rynek-turystyczny.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.sklep.pws-promedia.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Restauracji napisz skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl


 




Strefa prenumeratora
ARCHIWUM ONLINE RYNKU TURYSTYCZNEGO:
Login:
Hasło:
Zapomniałem hasło


E-tygodnik
Bądź na bieżąco
Jeżeli chcesz otrzymywać w każdy poniedziałek przegląd najważniejszych informacji branżowych, zapisz się do listy subskrybentów.



Jeżeli chcesz wypisać się z listy odbiorców newslettera, wpisz adres e-mailowy i kliknij "rezygnuję".
Twój e-mail